Ny utställning på ArkDes sätter miljonprogrammet i nytt ljus

I ArkDes storsatning och egenproducerade utställning, formgiven av Note Design Studio och kurerad av Pedro Ignacio Alonso och Hugo Palmarola, får publiken genom modeller och originalmaterial lära känna betongelementens historia både internationellt och i Sverige, då det byggdes bostäder för miljontals människor. Utställningen berättar om en tid då ett svävande betongelement blev en framtidssymbol både i politiken och i konsten och förkroppsligade drömmen om en bättre värld, men också om byggelementens närvaro i den samtida arkitekturen. I samband med utställningens öppnande publicerar ArkDes en omfattande publikation med samma namn. Utställningen är resultatet av mer än tio års forskning och kuratorerna belönades 2014 med Silverlejonet för utställningen Monolith Controversies på den 14:e Arkitekturbiennalen i Venedig.
Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom affischkonst, målningar, filmer, leksaker, serieteckningar och operascenografi. Posters som visas i utställningen Flygande betong - byggelementen som förändrade världen. Fh. 9th Five-year. B. Semyonov och V. Aleksejev. Affisch, Sovjetunionen. M. Gordo. Fv. Long live the 1st of May!, 1959 Affisch, Sovjetunionen.
Media use
M. Gordo. Long live the 1st of May!, 1959. Poster, Soviet Union. Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom affischkonst, målningar, filmer, leksaker, serieteckningar och operascenografi.
Media use
I ArkDes storsatning och egenproducerade utställning, formgiven av Note Design Studio och kurerad av Pedro Ignacio Alonso och Hugo Palmarola, får publiken genom modeller och originalmaterial lära känna betongelementens historia både internationellt och i Sverige, då det byggdes bostäder för miljontals människor. Utställningen berättar om en tid då ett svävande betongelement blev en framtidssymbol både i politiken och i konsten och förkroppsligade drömmen om en bättre värld, men också om byggelementens närvaro i den samtida arkitekturen.
Media use
José Hernández, digital illustration of exploded Cuban GPS system, 2019
Media use
I ArkDes storsatning och egenproducerade utställning, formgiven av Note Design Studio och kurerad av Pedro Ignacio Alonso och Hugo Palmarola, får publiken genom modeller och originalmaterial lära känna betongelementens historia både internationellt och i Sverige, då det byggdes bostäder för miljontals människor. Utställningen berättar om en tid då ett svävande betongelement blev en framtidssymbol både i politiken och i konsten och förkroppsligade drömmen om en bättre värld, men också om byggelementens närvaro i den samtida arkitekturen.
Media use
Gustav Kull, Illustration. Eric Ahlin, arkitekt Navestad, bostadsområde i Norrköping, 1967 Bläck på papper. ArkDes samlingar
Media use
Sune Sundahl. Installation av stora betongelement i bostadshus, 1967–1968. Foto ArkDes samlingar
Media use
José Hernández och Helena Westerlind. Skarne System – Sverige 1950-tal, 2017. Modell, 3d print i gips. Cred: Björn Strömfeldt
Media use
José Hernández och Helena Westerlind. Skarne System – Sverige 1950-tal, 2017. Modell, 3d print i gips. Cred: Björn Strömfeldt
Media use
”Tack, kranar!” Texten på den gula skylten: ”Arbeta för förskolan.” Ju Tjerepanov, Krokodil, Nr. 24, 1969, Sovjetunionen. Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom affischkonst, målningar, filmer, leksaker, serieteckningar och operascenografi.
Media use
”Så ansiktslöst.” Ju Tjerepanov, Krokodil, Nr. 31, 1974, Sovjetunionen. Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom affischkonst, målningar, filmer, leksaker, serieteckningar och operascenografi.
Media use
9th Five-year. B. Semyonov och V. Aleksejev. Affisch, Sovjetunionen. M. Gordo.
Media use
Antal Gunda Cherry Town, 1963 Affisch, Ungern
Media use
I ArkDes storsatning och egenproducerade utställning, formgiven av Note Design Studio och kurerad av Pedro Ignacio Alonso och Hugo Palmarola, får publiken genom modeller och originalmaterial lära känna betongelementens historia både internationellt och i Sverige, då det byggdes bostäder för miljontals människor. Utställningen berättar om en tid då ett svävande betongelement blev en framtidssymbol både i politiken och i konsten och förkroppsligade drömmen om en bättre värld, men också om byggelementens närvaro i den samtida arkitekturen.
Media use
Foto: Gerbert Rappaport, Cherry Town (Cheryomushki), 1963
Media use
Antal Gunda Cherry Town, 1963 Affisch, Ungern
Media use
I samband med utställningen Flygande betongs öppnande publicerar ArkDes en omfattande publikation med samma namn. Utställningen är resultatet av mer än tio års forskning och kuratorerna belönades 2014 med Silverlejonet för utställningen Monolith Controversies på den 14:e Arkitekturbiennalen i Venedig.
Media use
Modell av det kubanska betongelementsystemet GPS i skala 1:5. Foto: Kristofer Johnsson.
Media use
Foto: Kristofer Johnsson.
Media use
Foto: Kristofer Johnsson.
Media use
I samband med utställningen publiceras en omfattande bok med texter av Adrian Forty, professor i arkitektur, Bartlett School of Architecture, UCL, arkitekten och historikern Natalya Solopova, Erik Stenberg, arkitekt och docent i arkitektur vid Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad, KTH och Jennifer Mack, docent vid Arkitektskolan, KTH. Foto: Kristofer Johnsson.
Media use
Foto: Kristofer Johnsson.
Media use
Foto: Kristofer Johnsson.
Media use