Cruising Pavilion: Arkitektur, gaysex och cruisingkultur

Utställningen Cruising Pavilion: Arkitektur, gaysex och cruisingkultur utforskar sexualitet, arkitektur och cruisingkulturens roll i samhället. Genom verk av internationella arkitekter, formgivare och konstnärer lyfts begreppet ”cruising” som används för att beskriva homosexuellas sökande efter sex på allmänna platser och nu även genom digitala medier. Utställningen belyser relationen mellan cruising och staden och dess kapacitet att inrymma nya sätt att tänka, leva, älska, mötas och inkluderas.
"Urinal Proximity". Med tillstånd av Cruising Pavilion.
Media use
"Cruising Pavilion". Med tillstånd av Cruising Pavilion.
Media use
"Cruising Pavilion". Med tillstånd av Cruising Pavilion.
Media use
Utställningen Cruising Pavilion: Arkitektur, gaysex och cruisingkultur utforskar sexualitet, arkitektur och cruisingkulturens roll i samhället. Genom verk av internationella arkitekter, formgivare och konstnärer lyfts begreppet ”cruising” som används för att beskriva homosexuellas sökande efter sex på allmänna platser och nu även genom digitala medier. Utställningen belyser relationen mellan cruising och staden och dess kapacitet att inrymma nya sätt att tänka, leva, älska, mötas och inkluderas.
Media use
'Boiler Club Extension' (2015) / Studio Karhard. Courtesy of the artist. Photo © Stefan Wolf Lucks
Media use
Media use
From the 'NYC Go Go (Postcard from the Edge)' series (2014) / Robert Getso. Courtesy of Timothy Landers.
Media use
'Reproduction of Flagrant Délit' (1975) / Madelon Vriesendorp. Courtesy of the artist.
Media use
Sketch of 'Social Sculpture 9, Butt Shelf' (1998/2019) / John Lindell. Courtesy of the artist.
Media use
Still from '“AAFAGC”, Applied Art for a Gay Club' (2011) / Jaanus Samma + Alo Paistik. Courtesy of the artists.
Media use
From 'Lesbian Xanadu (Updated Version)' series (2019) / Ann Krsul + Alexis Roworth. Courtesy of the artists.
Media use
Cruising Labyrinth (2016) / Andreas Angelidakis. Open source.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use

Ny utställning på ArkDes sätter miljonprogrammet i nytt ljus

I ArkDes storsatning och egenproducerade utställning, formgiven av Note Design Studio och kurerad av Pedro Ignacio Alonso och Hugo Palmarola, får publiken genom modeller och originalmaterial lära känna betongelementens historia både internationellt och i Sverige, då det byggdes bostäder för miljontals människor. Utställningen berättar om en tid då ett svävande betongelement blev en framtidssymbol både i politiken och i konsten och förkroppsligade drömmen om en bättre värld, men också om byggelementens närvaro i den samtida arkitekturen. I samband med utställningens öppnande publicerar ArkDes en omfattande publikation med samma namn. Utställningen är resultatet av mer än tio års forskning och kuratorerna belönades 2014 med Silverlejonet för utställningen Monolith Controversies på den 14:e Arkitekturbiennalen i Venedig.
Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom affischkonst, målningar, filmer, leksaker, serieteckningar och operascenografi. Posters som visas i utställningen Flygande betong - byggelementen som förändrade världen. Fh. 9th Five-year. B. Semyonov och V. Aleksejev. Affisch, Sovjetunionen. M. Gordo. Fv. Long live the 1st of May!, 1959 Affisch, Sovjetunionen.
Media use
M. Gordo. Long live the 1st of May!, 1959. Poster, Soviet Union. Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom affischkonst, målningar, filmer, leksaker, serieteckningar och operascenografi.
Media use
I ArkDes storsatning och egenproducerade utställning, formgiven av Note Design Studio och kurerad av Pedro Ignacio Alonso och Hugo Palmarola, får publiken genom modeller och originalmaterial lära känna betongelementens historia både internationellt och i Sverige, då det byggdes bostäder för miljontals människor. Utställningen berättar om en tid då ett svävande betongelement blev en framtidssymbol både i politiken och i konsten och förkroppsligade drömmen om en bättre värld, men också om byggelementens närvaro i den samtida arkitekturen.
Media use
José Hernández, digital illustration of exploded Cuban GPS system, 2019
Media use
I ArkDes storsatning och egenproducerade utställning, formgiven av Note Design Studio och kurerad av Pedro Ignacio Alonso och Hugo Palmarola, får publiken genom modeller och originalmaterial lära känna betongelementens historia både internationellt och i Sverige, då det byggdes bostäder för miljontals människor. Utställningen berättar om en tid då ett svävande betongelement blev en framtidssymbol både i politiken och i konsten och förkroppsligade drömmen om en bättre värld, men också om byggelementens närvaro i den samtida arkitekturen.
Media use
Gustav Kull, Illustration. Eric Ahlin, arkitekt Navestad, bostadsområde i Norrköping, 1967 Bläck på papper. ArkDes samlingar
Media use
Sune Sundahl. Installation av stora betongelement i bostadshus, 1967–1968. Foto ArkDes samlingar
Media use
José Hernández och Helena Westerlind. Skarne System – Sverige 1950-tal, 2017. Modell, 3d print i gips. Cred: Björn Strömfeldt
Media use
José Hernández och Helena Westerlind. Skarne System – Sverige 1950-tal, 2017. Modell, 3d print i gips. Cred: Björn Strömfeldt
Media use
”Tack, kranar!” Texten på den gula skylten: ”Arbeta för förskolan.” Ju Tjerepanov, Krokodil, Nr. 24, 1969, Sovjetunionen. Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom affischkonst, målningar, filmer, leksaker, serieteckningar och operascenografi.
Media use
”Så ansiktslöst.” Ju Tjerepanov, Krokodil, Nr. 31, 1974, Sovjetunionen. Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom affischkonst, målningar, filmer, leksaker, serieteckningar och operascenografi.
Media use
9th Five-year. B. Semyonov och V. Aleksejev. Affisch, Sovjetunionen. M. Gordo.
Media use
Antal Gunda Cherry Town, 1963 Affisch, Ungern
Media use
I ArkDes storsatning och egenproducerade utställning, formgiven av Note Design Studio och kurerad av Pedro Ignacio Alonso och Hugo Palmarola, får publiken genom modeller och originalmaterial lära känna betongelementens historia både internationellt och i Sverige, då det byggdes bostäder för miljontals människor. Utställningen berättar om en tid då ett svävande betongelement blev en framtidssymbol både i politiken och i konsten och förkroppsligade drömmen om en bättre värld, men också om byggelementens närvaro i den samtida arkitekturen.
Media use
Foto: Gerbert Rappaport, Cherry Town (Cheryomushki), 1963
Media use
Antal Gunda Cherry Town, 1963 Affisch, Ungern
Media use
I samband med utställningen Flygande betongs öppnande publicerar ArkDes en omfattande publikation med samma namn. Utställningen är resultatet av mer än tio års forskning och kuratorerna belönades 2014 med Silverlejonet för utställningen Monolith Controversies på den 14:e Arkitekturbiennalen i Venedig.
Media use
Modell av det kubanska betongelementsystemet GPS i skala 1:5. Foto: Kristofer Johnsson.
Media use
Foto: Kristofer Johnsson.
Media use
Foto: Kristofer Johnsson.
Media use
I samband med utställningen publiceras en omfattande bok med texter av Adrian Forty, professor i arkitektur, Bartlett School of Architecture, UCL, arkitekten och historikern Natalya Solopova, Erik Stenberg, arkitekt och docent i arkitektur vid Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad, KTH och Jennifer Mack, docent vid Arkitektskolan, KTH. Foto: Kristofer Johnsson.
Media use
Foto: Kristofer Johnsson.
Media use
Foto: Kristofer Johnsson.
Media use

Göteborg tar chansen att bli Unikt Publikt

I höst startar ArkDes och GIL Unikt Publikt, ett projekt som ska visa att staden kan bli både tillgänglig, inkluderande, intressant och vacker – på samma gång. Fyra designers och fyra personer med funktionsvariationer kommer tillsammans att arbeta fram nya lösningar för olika offentliga platser i Göteborg. Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIL säger att det är dags att vi börjar utgå från att vi fungerar på olika sätt, utan att lägga en värdering i vems funktion som är bra eller dålig.
Förstberg Ling är en arkitekt- och designstudio som bildades 2015 i Malmö. Sedan starten har de mottagit ett flertal priser, bland annat för det uppmärksammade projektet House of Mother. I höst startar ArkDes och GIL Unikt Publikt, ett projekt som ska visa att staden kan bli både tillgänglig, inkluderande, intressant och vacker – på samma gång. Fyra designers och fyra personer med funktionsnedsättning kommer tillsammans att arbeta fram nya lösningar för olika offentliga platser i Göteborg. Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIl säger att det är dags att vi börjar utgå från att vi fungerar på olika sätt, utan att lägga en värdering i vems funktion som är bra eller dålig.
Media use
Testbedstudio är ett arkitektkontor som sedan starten, år 2000, har arbetat med testdriven projektutveckling. Bland deras mest uppmärksammade projekt finns Vendelsö Skatepark och barnavdelningen på Malmö stadsbibliotek. I höst startar ArkDes och GIL Unikt Publikt, ett projekt som ska visa att staden kan bli både tillgänglig, inkluderande, intressant och vacker – på samma gång. Fyra designers och fyra personer med funktionsnedsättning kommer tillsammans att arbeta fram nya lösningar för olika offentliga platser i Göteborg. Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIl säger att det är dags att vi börjar utgå från att vi fungerar på olika sätt, utan att lägga en värdering i vems funktion som är bra eller dålig.
Media use
Mikaela Steby Stenfalk är arkitekt och formgivare. Hon arbetar med undersökande och reflekterande projekt kopplade till färg, form, materialitet och nya medier. Våren 2019 deltog hon i utställningen Ung Svensk Form där hon tilldelades pris för sitt projekt Collective Collection. I höst startar ArkDes och GIL Unikt Publikt, ett projekt som ska visa att staden kan bli både tillgänglig, inkluderande, intressant och vacker – på samma gång. Fyra designers och fyra personer med funktionsnedsättning kommer tillsammans att arbeta fram nya lösningar för olika offentliga platser i Göteborg. Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIl säger att det är dags att vi börjar utgå från att vi fungerar på olika sätt, utan att lägga en värdering i vems funktion som är bra eller dålig.
Media use
Martha Brauer är designer och har i sina projekt fokuserat på design kopplat till känslor och uttryck. Bland hennes mest uppmärksammade projekt finns Mediating Objects som undersöker hur objekt kan förmedla tankar bättre än ord, exempelvis i terapisituationer. I höst startar ArkDes och GIL Unikt Publikt, ett projekt som ska visa att staden kan bli både tillgänglig, inkluderande, intressant och vacker – på samma gång. Fyra designers och fyra personer med funktionsnedsättning kommer tillsammans att arbeta fram nya lösningar för olika offentliga platser i Göteborg. Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIl säger att det är dags att vi börjar utgå från att vi fungerar på olika sätt, utan att lägga en värdering i vems funktion som är bra eller dålig.
Media use
Anders Westgerd, tv från GIL. Elin Krook, th foto: Caroline Bräutigam. I höst startar ArkDes och GIL Unikt Publikt, ett projekt som ska visa att staden kan bli både tillgänglig, inkluderande, intressant och vacker – på samma gång. Fyra designers och fyra personer med funktionsnedsättning kommer tillsammans att arbeta fram nya lösningar för olika offentliga platser i Göteborg. Anders Westgerd, verksamhets-ledare på GIl säger att det är dags att vi börjar utgå från att vi fungerar på olika sätt, utan att lägga en värdering i vems funktion som är bra eller dålig.
Media use

Heta pepparkakshus i ArkDes tävling 2019

Baka heta pepparkakshus till ArkDes tävling. Pepparkakshus 2019 är en annorlunda och väldoftande utställning med fantasifulla pepparkakshus. Det är också en tävling där barn, unga, vuxna, amatörer och proffs tävlar sida vid sida. I år uppmanar ArkDes alla pepparkakshusbagare att baka det ni tycker är HETT. Vad tänker du när du hör det ordet? Tänker du på heta trender eller tropiska länder? Skogsbränder eller solstränder? Vi önskar oss minst 100 heta tolkningar på årets tema, och påminner om att ladda brandvarnaren med fräscha batterier och ställa ugnsklockan på max 7 minuter! Prisutdelningen äger rum söndagen den 15 december kl. 13.00. Fri entré. Utställningen visas på ArkDes mellan den 29 november - 5 januari.
Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Cred: Viktoria Garvare
Media use
Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Media use
Elsa Billgren, vintageentreprenör och bloggare, Frida Leijon, konditor, Svante Öquist, frilansjournalist och bloggare och Tor Lindstrand, arkitekt – det är juryn som ska kora vinnarna i ArkDes årliga pepparkakstävling. Utifrån kriterierna färg och form, ätbar kvalitet, konstruktion och hur verket svarade mot temat kommer juryn att välja ut en vinnare i kategorierna Arkitekter, formgivare och bagare, Upp till 12 år och Alla andra som bakar. I år har deltagarna uppmanats att gestalta sina pepparkakshus utifrån tema HETT och juryn hoppas på massor med skaparlust och innovation. Foto på Elsa Billgren: Isabella Ståhl/Studio Emma Svensson
Media use
Cred: Viktoria Garvare. Bagare: Anna Olofsson, Cecilia Clarving, Monika Stenholm, Sanna Livijn Wexell. Bakade på tema Hett. Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Media use
Bagare: Anna Olofsson, Cecilia Clarving, Monika Stenholm, Sanna Livijn Wexell. Tema Hett. Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Cred. Viktoria Garvare
Media use
Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Cred Viktoria Garvare.
Media use
Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Bagare: Familjen Lennmark och Walfridsson. Juryns motivering: Det är ett av världens största samtalsämnen, och ingen av oss kan ignorera det. En hyllning till en av årtusendets hittills mest kraftfulla röster, som vi tveklöst måste hylla och stötta. Greta har inspirerat en hel generation – och står nu utställd som pepparkaksstaty på ett museum. En staty i brons nästa? Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Cred Viktoria Garvare.
Media use
Cred Viktoria Garvare
Media use
HETT bostadstips. Charmig liten 1:a i naturnära miljö. Det perfekta boendet för dig som vill ha ett stressfritt, el-fritt, miljövänligt och rofullt liv med naturen som sällskap. Cred Viktoria Garvare.
Media use
Cred: Viktoria Garvare.
Media use

Här är vinnarna i årets pepparkakshustävling 2019. HETT bostadstips” och Notre-Dame i topp när publiken och juryn fick välja årets pepparkakshus.

”HETT bostadstips” och Notre-Dame i topp när publiken och juryn fick välja årets pepparkakshus. På temat ”Hett” har nu årets pepparkakshus korats på ArkDes på Skeppsholmen. Publikens favorit blev bidraget ”Hett bostadstips” av Caroline och Miranda Skaghammar och när juryn fick välja sin favorit kom Notre-Dame, bakat av kompisgänget, i topp. Greta Thunberg, mobilhus, Notre-Dame, vulkaner, Paradise Hotel, bastuhus och 3D-printade hus i pepparkaksdeg är några av tolkningarna på årets tema. I år har konkurrensen varit stenhård med rekordmånga pepparkakshus, 202 stycken, som tävlat i Sveriges största pepparkakshustävling som pågått sedan 1990. Priser delas ut i följande kategorier: Publikens pris som alla gemensamt har röstat fram. Juryns priser: Alla andra som bakar, Arkitekter, formgivare och bagare, Upp till 12 år. Instagramvinnare. Huvudsponsorn Elons specialpris.
VINNARE: Bidrag nummer 187. Notre-Dame i het brand. Bagare: Anna Olofsson, Cecilia Clarving, Monika Stenholm, Sanna Livijn Wexell. Juryns motivering: I en tävlingsomgång som slagit rekord i antal bidrag och därmed gjort det ännu svårare än vanligt att sticka ut och hitta en unik idé hittar vi detta klassiska pepparkakshus av stor konstnärlig och hantverksmässig kvalitet. Bagarna har kopplat ihop årets tema med en av årets mest dramatiska händelser på den arkitektoniska världskartan. Innovativt och elegant utfört med skicklighet och precision. Storartad dramatik, och flammande hetta! Cred: TT Claudio Bresciani.
Media use
HETT bostadstips. Charmig liten 1:a i naturnära miljö. Det perfekta boendet för dig som vill ha ett stressfritt, el-fritt, miljövänligt och rofullt liv med naturen som sällskap. Cred TT Claudio Bresciani.
Media use
HETT bostadstips. Charmig liten 1:a i naturnära miljö. Det perfekta boendet för dig som vill ha ett stressfritt, el-fritt, miljövänligt och rofullt liv med naturen som sällskap. Cred TT Claudio Bresciani.
Media use
VINNARE: Bidrag nummer 155 Bagare: Alfred Vall Tidäng. Juryns motivering: Av alla härliga, färgsprakande, läskiga, galna, explosiva och vackra vulkaner hittade juryn snabbt sin gemensamma storfavorit i en vulkan som redovisar den fascinerande lavans hela livscykel från eldröd hetta till sotsvart elegans. Om vi kan hålla oss från att dyka ned i vulkanens gap så vill vi åtminstone äta upp den! Smarrigt, snyggt, okomplicerat och rakt på sak!
Media use
Bagare: Cam Binger och Tove Lindkvist Papp. Juryns motivering: Djup, höjd och bredd. Hetta, is och svett och plask! En nästan 3D-printad helhetsupplevelse med stark koppling mellan inne och ute och pepparkaksgubbar i olika stadier av gräddning. En bagare med inlevelseförmåga och kapacitet att uttrycka det stora i det lilla. En upplevelse från alla håll, som får oss att längta efter vintern! Cred: Christian Habetzeder.
Media use
VINNARE. Bidrag nummer 36. Bagare: Årskurs 2, Hamnskolan. Juryns motivering: Maffighet och självsäkerhet i skala och komposition – ett färgstarkt och härligt bidrag som ger oss hopp om framtiden och den yngre generationen. Bagarna har varit modiga som vågat använda så stora penseldrag i en så pillig tävling, och också jobbat väldigt fint med både ljus och färg. En bra berättelse och en julig känsla som överraskar i sin galna kreativitet men samtidigt innehåller klassiska element. Häxan stirrade med sina gröna ögon rakt på juryn, och TVINGADE oss att sätta henne överst på prispallen! Cred: Christian Habetzeder.
Media use
ANDRA PLATS. Bidrag nummer 104. Bagare: Juni Stenbacka. Juryns motivering: Ett otroligt väl utfört pepparkaksverk med arkitektonisk och konstnärlig finess i fin symmetri. Hantverket är av högsta klass – här har vi en ung och lovande talang! Iscensättningen är otroligt proffsig, vi får en känsla av att vara på operan! Bilden ger oss en härlig frihetskänsla och bevisar att vi kan vara moderna i vårt sätt att röra oss utan att behöva ge avkall på estetiken. Otroligt väl utfört och uppenbart ett resultat av gediget och noggrant förarbete. Bravo!
Media use
HEDERSOMNÄMNANDE. Bidrag nummer 106. Bagare: Elsa Westermark och Ebba Lundquist. Solen. Juryns motivering: I en värld som är lite hopplös så är det så underbart att få en glimt av solsken. Här har vi någon som verkligen gått direkt från idé till handling. Absolut anslag – den här bilden talar direkt till oss. Det är en dynamisk komposition som skulle göra vilken abstrakt expressionist som helst avundsjuk. Vi smälter!
Media use
Vinnare i årets instagramtävling. Bagare: Kimon och Olof Tetsios. Ett härligt badhus komplett med heta bad och rutschkana för att det är HETT att vara på badhuset när det är ruggigt och kallt på vintern. Cred: Bagarna.
Media use
Bagare: Familjen Lennmark och Walfridsson. Juryns motivering: Det är ett av världens största samtalsämnen, och ingen av oss kan ignorera det. En hyllning till en av årtusendets hittills mest kraftfulla röster, som vi tveklöst måste hylla och stötta. Greta har inspirerat en hel generation – och står nu utställd som pepparkaksstaty på ett museum. En staty i brons nästa?
Media use
VINNARE. Bidrag nummer 115. Bagare: Astrid Elander och Tova Björkquist. Motivering: Juryns storfavorit i år består av ett raffinerat bygge som är fantasifullt, unikt, innovativt och spot on på årets tema. Att få fram en så här stark materialkänsla i pepparkaka är en lika stor teknisk som konstnärlig utmaning, och av allt som är bakat i årets utställning är kanske detta det mest verklighetstrogna. Bakom verket anas hårt arbete i kombination med lite slumpmässig tur – vi ser framför oss hur bagaren öppnat ugnen och konstaterat – wow, det här blev bra! Cred: Christian Habetzeder.
Media use
ANDRA PLATS. Strykjärnet. Bidrag nummer 84. Bagare: Esperanza Guevara. Juryns motivering: Ett fåtal okonstlade grepp i kombination med konkreta geometriska former tecknar en starkt figurativ känsla som ger en kaxig men samtidigt nostalgisk känsla. En nästan futuristisk komposition som lika gärna skulle ha kunnat vari en rustning eller hjälm – men med hjälp av bagarens stilsäkra finess och sinne för detaljer råder det ingen tvekan om vad vi har framför oss. Och det är riktigt, riktigt snyggt! Cred: Christian Habetzeder.
Media use
PUBLIKENS PRIS. Vinnare bidrag nummer 2. Bagare: Caroline och Miranda Skaghammar. HETT bostadstips. Charmig liten 1:a i naturnära miljö. Det perfekta boendet för dig som vill ha ett stressfritt, el-fritt, miljövänligt och rofullt liv med naturen som sällskap. Huset fick även hederspris i kategorin Alla andra som bakar.
Media use
Bagare: Milja Aho. Juryns motivering: Vi såg många bidrag i år som anspelade på den tilltagande globala hettan – men detta verk har fångat ämnet på ett mycket raffinerat sätt. Det är en kombination av modernt uttryck och avancerad materialanvändning som också lyckas förmedla stark igenkänning. Klassiska pepparkakshus överförda i en modern verklighet och aktuell kontext. Effekt och känsla!
Media use
VINNARE: Bidrag nummer 187. Notre-Dame i het brand. Bagare: Anna Olofsson, Cecilia Clarving, Monika Stenholm, Sanna Livijn Wexell. Juryns motivering: I en tävlingsomgång som slagit rekord i antal bidrag och därmed gjort det ännu svårare än vanligt att sticka ut och hitta en unik idé hittar vi detta klassiska pepparkakshus av stor konstnärlig och hantverksmässig kvalitet. Bagarna har kopplat ihop årets tema med en av årets mest dramatiska händelser på den arkitektoniska världskartan. Innovativt och elegant utfört med skicklighet och precision. Storartad dramatik, och flammande hetta!
Media use
Cred: Viktoria Garvare. Bagare: Anna Olofsson, Cecilia Clarving, Monika Stenholm, Sanna Livijn Wexell. Bakade på tema Hett. Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Bagare: Anna Olofsson, Cecilia Clarving, Monika Stenholm, Sanna Livijn Wexell. Tema Hett. Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Cred: Viktoria Garvare. Verket som åkt hela vägen från Köpenhamn. Bastun. Bagare: Cam Binger och Tove Lindkvist Papp. Juryns motivering: Djup, höjd och bredd. Hetta, is och svett och plask! En nästan 3D-printad helhetsupplevelse med stark koppling mellan inne och ute och pepparkaksgubbar i olika stadier av gräddning. En bagare med inlevelseförmåga och kapacitet att uttrycka det stora i det lilla. En upplevelse från alla håll, som får oss att längta efter vintern! Cred: Christian Habetzeder.
Media use
Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Cred: Viktoria Garvare
Media use
Elsa Billgren, vintageentreprenör och bloggare, Frida Leijon, konditor, Svante Öquist, frilansjournalist och bloggare och Tor Lindstrand, arkitekt – det är juryn som ska kora vinnarna i ArkDes årliga pepparkakstävling. Utifrån kriterierna färg och form, ätbar kvalitet, konstruktion och hur verket svarade mot temat kommer juryn att välja ut en vinnare i kategorierna Arkitekter, formgivare och bagare, Upp till 12 år och Alla andra som bakar. I år har deltagarna uppmanats att gestalta sina pepparkakshus utifrån tema HETT och juryn hoppas på massor med skaparlust och innovation. Foto på Elsa Billgren: Isabella Ståhl/Studio Emma Svensson
Media use
Elons specialpris. Nr 132. Bagare: Jacqueline Broms. Det vinnande pepparkakshuset ligger placerat djupt inne i skogen med en glödande kamin som värmer upp glasstugan och tomtar som rör sig lekfullt i den omkringliggande terrängen och vinnaren visar ett enormt engagemang och lekfullhet. Cred: Christian Habetzeder.
Media use
HETT bostadstips. Charmig liten 1:a i naturnära miljö. Det perfekta boendet för dig som vill ha ett stressfritt, el-fritt, miljövänligt och rofullt liv med naturen som sällskap. Cred Viktoria Garvare.
Media use

ArkDes utställningsprogram våren 2020

En omfattande utställning om Kiruna, den senaste unga svenska formgivningen under Stockholm Design Week och en utställning som utforskar den internetbaserade subkulturen ”ASMR”. Här är ArkDes utställningsprogram 2020.
8 april - 31 maj. Konstig känsla känns bra är en lustfylld utställning som utforskar ”ASMR”, en internetbaserad subkultur som använder känslor för att förmedla tröst och avkoppling. Utställningen presenterar ASMR som ett teknikdrivet hantverk och en ny form av design.
Media use
Konstig känsla känns bra är en lustfylld utställning som utforskar ”ASMR”, en internetbaserad subkultur som använder känslor för att förmedla tröst och avkoppling. Utställningen presenterar ASMR som ett teknikdrivet hantverk och en ny form av design. https://arkdes.se/utstallning/asmr-konstig-kansla-kanns-bra/ https://andreaswannerstedt.se/
All rights reserved
Husflytt Kiruna. Cred:Jessica Nildén
Media use
Bob Ross är en amerikansk konstnär, lärare och programledare av 'The Joy of Painting' (PBS, 1983-1994). ® Bob Ross name and images are registered trademarks of Bob Ross Inc. © Bob Ross Inc. Used with permission.
All rights reserved
Den internationellt erkända konstnären Linda Tegg ställer ut för första gången i Sverige när hon gör en installation utanför ArkDes sommaren 2020. Konstverket Infield kommer ge besökarna möjlighet att uppleva ängsmark med drygt 80 olika svenska arter. Genom Infield vill Tegg utforska förhållandet mellan människor och natur. Photo by Tjaša Kalkan, courtesy Assemble Papers
Media use
Cred: Adjacent Field, Milan, 2019. Linda Tegg. Bilden visar en tidigare installation med Linda Tegg.
Media use
Verk: Emilia Elfvik, Pushing Embroidery. Foto: Emilia Elfvik
Media use
Formgivare: Coby Huang, Verk: R.O.S.P Ritual of Sexual Pleasue. Foto: Liisa Widstrand
Media use
Ung Svensk Form 2020. Jesper Eriksson, Verk: Coal:Post-Fuel. Foto: Jesper Eriksson.
Media use
Verk: Camilla Arnbert, Surfaced Print. Foto: Jan Berg
Media use
Kiruna Forever. 24 april – 31 augusti 2020. I Kiruna pågår just nu Sveriges största stadsomvandling. Stadens centrum flyttas tre kilometer åt nordost för att inte rasa ner i gruvan runt vilken staden är uppbyggd. En tredjedel av Kirunas invånare måste flytta och flera kulturminnesmärkta byggnader rivs eller flyttas. Hur gör man för att flytta en stad? Foto: Klaus Thymann
Media use
Kiruna Forever. 24 april – 31 augusti 2020. I Kiruna pågår just nu Sveriges största stadsomvandling. Stadens centrum flyttas tre kilometer åt nordost för att inte rasa ner i gruvan runt vilken staden är uppbyggd. En tredjedel av Kirunas invånare måste flytta och flera kulturminnesmärkta byggnader rivs eller flyttas. Hur gör man för att flytta en stad? Bilden är från ArkDes egen samling. Arkitekt: Ralph Erskine. Arktisk stad (idéprojekt), 1958 cirka. Cred: ArkDes.
Media use
Konstig känsla känns bra. 7 april – 7 juni 2020. Konstig känsla känns bra är en lustfylld utställning som utforskar ”ASMR”, en internetbaserad subkultur som använder känslor för att förmedla tröst och avkoppling. Utställningen presenterar ASMR som ett teknikdrivet hantverk och en ny form av design.
Media use