Cruising Pavilion: Arkitektur, gaysex och cruisingkultur

Utställningen Cruising Pavilion: Arkitektur, gaysex och cruisingkultur utforskar sexualitet, arkitektur och cruisingkulturens roll i samhället. Genom verk av internationella arkitekter, formgivare och konstnärer lyfts begreppet ”cruising” som används för att beskriva homosexuellas sökande efter sex på allmänna platser och nu även genom digitala medier. Utställningen belyser relationen mellan cruising och staden och dess kapacitet att inrymma nya sätt att tänka, leva, älska, mötas och inkluderas.
"Urinal Proximity". Med tillstånd av Cruising Pavilion.
Media use
"Cruising Pavilion". Med tillstånd av Cruising Pavilion.
Media use
"Cruising Pavilion". Med tillstånd av Cruising Pavilion.
Media use
Utställningen Cruising Pavilion: Arkitektur, gaysex och cruisingkultur utforskar sexualitet, arkitektur och cruisingkulturens roll i samhället. Genom verk av internationella arkitekter, formgivare och konstnärer lyfts begreppet ”cruising” som används för att beskriva homosexuellas sökande efter sex på allmänna platser och nu även genom digitala medier. Utställningen belyser relationen mellan cruising och staden och dess kapacitet att inrymma nya sätt att tänka, leva, älska, mötas och inkluderas.
Media use
'Boiler Club Extension' (2015) / Studio Karhard. Courtesy of the artist. Photo © Stefan Wolf Lucks
Media use
Media use
From the 'NYC Go Go (Postcard from the Edge)' series (2014) / Robert Getso. Courtesy of Timothy Landers.
Media use
'Reproduction of Flagrant Délit' (1975) / Madelon Vriesendorp. Courtesy of the artist.
Media use
Sketch of 'Social Sculpture 9, Butt Shelf' (1998/2019) / John Lindell. Courtesy of the artist.
Media use
Still from '“AAFAGC”, Applied Art for a Gay Club' (2011) / Jaanus Samma + Alo Paistik. Courtesy of the artists.
Media use
From 'Lesbian Xanadu (Updated Version)' series (2019) / Ann Krsul + Alexis Roworth. Courtesy of the artists.
Media use
Cruising Labyrinth (2016) / Andreas Angelidakis. Open source.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use

Ny utställning på ArkDes sätter miljonprogrammet i nytt ljus

I ArkDes storsatning och egenproducerade utställning, formgiven av Note Design Studio och kurerad av Pedro Ignacio Alonso och Hugo Palmarola, får publiken genom modeller och originalmaterial lära känna betongelementens historia både internationellt och i Sverige, då det byggdes bostäder för miljontals människor. Utställningen berättar om en tid då ett svävande betongelement blev en framtidssymbol både i politiken och i konsten och förkroppsligade drömmen om en bättre värld, men också om byggelementens närvaro i den samtida arkitekturen. I samband med utställningens öppnande publicerar ArkDes en omfattande publikation med samma namn. Utställningen är resultatet av mer än tio års forskning och kuratorerna belönades 2014 med Silverlejonet för utställningen Monolith Controversies på den 14:e Arkitekturbiennalen i Venedig.
Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom affischkonst, målningar, filmer, leksaker, serieteckningar och operascenografi. Posters som visas i utställningen Flygande betong - byggelementen som förändrade världen. Fh. 9th Five-year. B. Semyonov och V. Aleksejev. Affisch, Sovjetunionen. M. Gordo. Fv. Long live the 1st of May!, 1959 Affisch, Sovjetunionen.
Media use
M. Gordo. Long live the 1st of May!, 1959. Poster, Soviet Union. Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom affischkonst, målningar, filmer, leksaker, serieteckningar och operascenografi.
Media use
I ArkDes storsatning och egenproducerade utställning, formgiven av Note Design Studio och kurerad av Pedro Ignacio Alonso och Hugo Palmarola, får publiken genom modeller och originalmaterial lära känna betongelementens historia både internationellt och i Sverige, då det byggdes bostäder för miljontals människor. Utställningen berättar om en tid då ett svävande betongelement blev en framtidssymbol både i politiken och i konsten och förkroppsligade drömmen om en bättre värld, men också om byggelementens närvaro i den samtida arkitekturen.
Media use
José Hernández, digital illustration of exploded Cuban GPS system, 2019
Media use
I ArkDes storsatning och egenproducerade utställning, formgiven av Note Design Studio och kurerad av Pedro Ignacio Alonso och Hugo Palmarola, får publiken genom modeller och originalmaterial lära känna betongelementens historia både internationellt och i Sverige, då det byggdes bostäder för miljontals människor. Utställningen berättar om en tid då ett svävande betongelement blev en framtidssymbol både i politiken och i konsten och förkroppsligade drömmen om en bättre värld, men också om byggelementens närvaro i den samtida arkitekturen.
Media use
Gustav Kull, Illustration. Eric Ahlin, arkitekt Navestad, bostadsområde i Norrköping, 1967 Bläck på papper. ArkDes samlingar
Media use
Sune Sundahl. Installation av stora betongelement i bostadshus, 1967–1968. Foto ArkDes samlingar
Media use
José Hernández och Helena Westerlind. Skarne System – Sverige 1950-tal, 2017. Modell, 3d print i gips. Cred: Björn Strömfeldt
Media use
José Hernández och Helena Westerlind. Skarne System – Sverige 1950-tal, 2017. Modell, 3d print i gips. Cred: Björn Strömfeldt
Media use
”Tack, kranar!” Texten på den gula skylten: ”Arbeta för förskolan.” Ju Tjerepanov, Krokodil, Nr. 24, 1969, Sovjetunionen. Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom affischkonst, målningar, filmer, leksaker, serieteckningar och operascenografi.
Media use
”Så ansiktslöst.” Ju Tjerepanov, Krokodil, Nr. 31, 1974, Sovjetunionen. Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom affischkonst, målningar, filmer, leksaker, serieteckningar och operascenografi.
Media use
9th Five-year. B. Semyonov och V. Aleksejev. Affisch, Sovjetunionen. M. Gordo.
Media use
Antal Gunda Cherry Town, 1963 Affisch, Ungern
Media use
I ArkDes storsatning och egenproducerade utställning, formgiven av Note Design Studio och kurerad av Pedro Ignacio Alonso och Hugo Palmarola, får publiken genom modeller och originalmaterial lära känna betongelementens historia både internationellt och i Sverige, då det byggdes bostäder för miljontals människor. Utställningen berättar om en tid då ett svävande betongelement blev en framtidssymbol både i politiken och i konsten och förkroppsligade drömmen om en bättre värld, men också om byggelementens närvaro i den samtida arkitekturen.
Media use
Foto: Gerbert Rappaport, Cherry Town (Cheryomushki), 1963
Media use
Antal Gunda Cherry Town, 1963 Affisch, Ungern
Media use
I samband med utställningen Flygande betongs öppnande publicerar ArkDes en omfattande publikation med samma namn. Utställningen är resultatet av mer än tio års forskning och kuratorerna belönades 2014 med Silverlejonet för utställningen Monolith Controversies på den 14:e Arkitekturbiennalen i Venedig.
Media use
Modell av det kubanska betongelementsystemet GPS i skala 1:5. Foto: Kristofer Johnsson.
Media use
Foto: Kristofer Johnsson.
Media use
Foto: Kristofer Johnsson.
Media use
I samband med utställningen publiceras en omfattande bok med texter av Adrian Forty, professor i arkitektur, Bartlett School of Architecture, UCL, arkitekten och historikern Natalya Solopova, Erik Stenberg, arkitekt och docent i arkitektur vid Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad, KTH och Jennifer Mack, docent vid Arkitektskolan, KTH. Foto: Kristofer Johnsson.
Media use
Foto: Kristofer Johnsson.
Media use
Foto: Kristofer Johnsson.
Media use

Göteborg tar chansen att bli Unikt Publikt

I höst startar ArkDes och GIL Unikt Publikt, ett projekt som ska visa att staden kan bli både tillgänglig, inkluderande, intressant och vacker – på samma gång. Fyra designers och fyra personer med funktionsvariationer kommer tillsammans att arbeta fram nya lösningar för olika offentliga platser i Göteborg. Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIL säger att det är dags att vi börjar utgå från att vi fungerar på olika sätt, utan att lägga en värdering i vems funktion som är bra eller dålig.
Förstberg Ling är en arkitekt- och designstudio som bildades 2015 i Malmö. Sedan starten har de mottagit ett flertal priser, bland annat för det uppmärksammade projektet House of Mother. I höst startar ArkDes och GIL Unikt Publikt, ett projekt som ska visa att staden kan bli både tillgänglig, inkluderande, intressant och vacker – på samma gång. Fyra designers och fyra personer med funktionsnedsättning kommer tillsammans att arbeta fram nya lösningar för olika offentliga platser i Göteborg. Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIl säger att det är dags att vi börjar utgå från att vi fungerar på olika sätt, utan att lägga en värdering i vems funktion som är bra eller dålig.
Media use
Testbedstudio är ett arkitektkontor som sedan starten, år 2000, har arbetat med testdriven projektutveckling. Bland deras mest uppmärksammade projekt finns Vendelsö Skatepark och barnavdelningen på Malmö stadsbibliotek. I höst startar ArkDes och GIL Unikt Publikt, ett projekt som ska visa att staden kan bli både tillgänglig, inkluderande, intressant och vacker – på samma gång. Fyra designers och fyra personer med funktionsnedsättning kommer tillsammans att arbeta fram nya lösningar för olika offentliga platser i Göteborg. Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIl säger att det är dags att vi börjar utgå från att vi fungerar på olika sätt, utan att lägga en värdering i vems funktion som är bra eller dålig.
Media use
Mikaela Steby Stenfalk är arkitekt och formgivare. Hon arbetar med undersökande och reflekterande projekt kopplade till färg, form, materialitet och nya medier. Våren 2019 deltog hon i utställningen Ung Svensk Form där hon tilldelades pris för sitt projekt Collective Collection. I höst startar ArkDes och GIL Unikt Publikt, ett projekt som ska visa att staden kan bli både tillgänglig, inkluderande, intressant och vacker – på samma gång. Fyra designers och fyra personer med funktionsnedsättning kommer tillsammans att arbeta fram nya lösningar för olika offentliga platser i Göteborg. Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIl säger att det är dags att vi börjar utgå från att vi fungerar på olika sätt, utan att lägga en värdering i vems funktion som är bra eller dålig.
Media use
Martha Brauer är designer och har i sina projekt fokuserat på design kopplat till känslor och uttryck. Bland hennes mest uppmärksammade projekt finns Mediating Objects som undersöker hur objekt kan förmedla tankar bättre än ord, exempelvis i terapisituationer. I höst startar ArkDes och GIL Unikt Publikt, ett projekt som ska visa att staden kan bli både tillgänglig, inkluderande, intressant och vacker – på samma gång. Fyra designers och fyra personer med funktionsnedsättning kommer tillsammans att arbeta fram nya lösningar för olika offentliga platser i Göteborg. Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIl säger att det är dags att vi börjar utgå från att vi fungerar på olika sätt, utan att lägga en värdering i vems funktion som är bra eller dålig.
Media use
Anders Westgerd, tv från GIL. Elin Krook, th foto: Caroline Bräutigam. I höst startar ArkDes och GIL Unikt Publikt, ett projekt som ska visa att staden kan bli både tillgänglig, inkluderande, intressant och vacker – på samma gång. Fyra designers och fyra personer med funktionsnedsättning kommer tillsammans att arbeta fram nya lösningar för olika offentliga platser i Göteborg. Anders Westgerd, verksamhets-ledare på GIl säger att det är dags att vi börjar utgå från att vi fungerar på olika sätt, utan att lägga en värdering i vems funktion som är bra eller dålig.
Media use