Kiruna Forever - utställning och bok

ArkDes öppnar upp med Kiruna Forever. Den 2 juni återöppnar ArkDes. Utställningen innehåller bland annat specialtagna fotografier av Iwan Baan, en av världens främsta arkitekturfotografer och 1:1-rekonstruktion av det nyligen nedmonterade stadshuset.
Joar Nango är en norsk-samisk installationskonstnär och arkitekt som medverkar i Kiruna Forever. Girjegumpi - Samiska arkitektbiblioteket är en mobil resursbank och en social plattform som syftar till att belysa inhemsk arkitektur och kolonialhistoria i relation till arkitektur. Den är uppbyggd kring en samling av mer än 250 böcker som handlar om olika ämnen från gamla etnografiska registreringar till mer samtida och politiska idéer och teori som feminism, anarkism, avkolonisering och markrättigheter. Projektet har turnerat de senaste tre åren och för varje ny destination finns olika hantverk- och designverkstäder som hålls som en del av initiativet. (Foto: Astrid Fadnes).
Media use
The new structure relocates not just the city’s place for gathering and governing but the heart of its shared memory and identity. Even on the greyest of days, the dawn will dazzle with the light of two golden suns. Credit: Photo by Hufton + Crown, Courtesy of Henning Larsen (2018)
Media use
Det nya hotellet i Kiruna centrum, ritat av Sandellsandberg. Cred: Sandellsandberg.
Media use
Familjen Söderberg samlad utanför bostaden år 1900. Yngsta dottern Kiruna på faderns arm är samhällets förstfödda. Foto: Borg Mesch.
Media use
Kiruna. Kjellander Sjöberg. Visualisering av Kirunas nya stadskärnan som inkluderar det nya stadshuset, kulturcentret, bostäder och rekreationsområden.
Media use
Kiruna. Cred: Gregor Kallina, Mars 2019.
Media use
Cred: Erik Lefvander. Kiruna stadshus 2018. Bilden visar stadshuset i Kiruna innan flytten påbörjas. Med tillstånd av författaren. Lefvanders bilder är en del av "The last light/Det sista ljuset", en publikation i samarbete med arkitekten och författaren Ylva Frid, med stöd av LKAB och Kiruna kommun.
Media use
Cred: Erik Lefvander. Kiruna stadshus 2018. Bilden visar stadshuset i Kiruna innan flytten påbörjas. Med tillstånd av författaren. Lefvanders bilder är en del av "The last light/Det sista ljuset", en publikation i samarbete med arkitekten och författaren Ylva Frid, med stöd av LKAB och Kiruna kommun.
Media use
Cred: Erik Lefvander. Kiruna stadshus 2018. Bilden visar stadshuset i Kiruna innan flytten påbörjas. Med tillstånd av författaren Lefvanders bilder är en del av "The last light/Det sista ljuset", en publikation i samarbete med arkitekten och författaren Ylva Frid, med stöd av LKAB och Kiruna kommun.
Media use
Cred: Erik Lefvander. Kiruna stadshus 2018. Bilden visar stadshuset i Kiruna innan flytten påbörjas. Med tillstånd av författaren Lefvanders bilder är en del av "The last light/Det sista ljuset", en publikation i samarbete med arkitekten och författaren Ylva Frid, med stöd av LKAB och Kiruna kommun.
Media use
Cred: Erik Lefvander. Kiruna stadshus 2018. Bilden visar stadshuset i Kiruna innan flytten påbörjas. Med tillstånd av författaren Lefvanders bilder är en del av "The last light/Det sista ljuset", en publikation i samarbete med arkitekten och författaren Ylva Frid, med stöd av LKAB och Kiruna kommun.
Media use
Cred: Erik Lefvander. Kiruna stadshus 2018. Bilden visar stadshuset i Kiruna innan flytten påbörjas. Med tillstånd av författaren Lefvanders bilder är en del av "The last light/Det sista ljuset", en publikation i samarbete med arkitekten och författaren Ylva Frid, med stöd av LKAB och Kiruna kommun.
Media use
Okänd fotograf. Ralph Erskine framför Ormen Långe, Svappavaara, 1963 ArkDes samling.
Media use
An Ecological Arctic Town, 1958 Arkitekt: Ralph Erskine Illustration: Lars Harald Westman. ArkDes samlingar.
Media use
Ralph Erskine, arkitekt Lars Harald Westman, Illustratör Arctic Town, 1958 Gouache på papper ArkDes samlingar
Media use
Arktisk stad. Idéprojekt, 1958 Arkitekt: Ralph Erskine Illustration: Lars Harald Westman ArkDes samlingar.
Media use
Hakon Ahlberg, LKAB:s Sovringsverk in Kiruna,1960, ArkDes Collections
Media use
The new city hall pulls the next phases of Kiruna’s bold move eastwards as if by a magnet. Credit: Photo by Hufton + Crown, Courtesy of Henning Larsen (2018)
Media use
Jessica Nildén, bilden togs 2017-08-31 då huset flyttades. Byggnad: Ingenjörsvillan. Info: Ingenjörsvillan är LKAB: s 39: e byggnad i ordning och färdigställdes år 1900.
Media use
Hans Ragnar Mathisen Sábmi with only Sámi place names, 1975 Digital print on paper Courtesy of the author Hans Ranar Mathisen has devoted his artistic life to map Sápmi, the lands where Sámi people have lived for time immemorial across Norway, Sweden, Finland and Russia. The map presents the nordic region without border limits and marked exclusively with Sámi names for cities, towns and Sami villages. In addition to the 1975 map, Mathisen has made more than 50 maps of regions of Sápmi, as well as other Indigenous peoples. Sábmi with only Sámi place names is a reminder of the multiple ways in wich Kiruna (Giron in Sami) has been historically 'relocated' beyond the buildings and the built environment. Photo: Björn Strömfeldt.
Media use
Foto: Jessica Nildén, bilden togs 2017-08-31 då huset flyttades. Byggnad: Ingenjörsvillan. Info: Ingenjörsvillan är LKAB: s 39: e byggnad i ordning och färdigställdes år 1900.
Media use
Nu släpps ArkDes nya bok ”Kiruna Forever”. Här kommer din chans att läsa på om samtidens största flytt inför utställningen ”Kiruna Forever”. I samband med utställningen ger nu ArkDes ut boken med samma titel tillsammans med Arkitektur Förlag. Med bidrag av Ylva Frid, Mats Jonsson, Ann-Helén Laestadius, Elisa Maria López, Erik Niva, Ann Maudsley, Carlos Mínguez Carrasco, Stina Oscarson, Jennie Sjöholm, Adolf Sotoca, David Väyrynen, White Arkitekter, Ghilardi + Hellsten Arkitekter, May-Britt Öhman och Kieran Long. I boken återges mer än 100 verk från utställningen. Med foto av Iwan Baan, Lennart Durehed, Gregor Kallina, Erik Lefvander, Borg Mesch, Jessica Nildén, Klaus Thymann och Kjell Törmä. Om boken Redaktörer: Daniel Golling & Carlos Mínguez Carrasco Texter av bland andra: Erik Niva, Mats Jonsson, Ann Maudsley, Elisa Maria López, Kieran Long, Stina Oscarson och Ann-Helén Laestadius. Grafisk form: Magdalena Czarnecki Språk: Svenska och engelska
Media use
Nu släpps ArkDes nya bok ”Kiruna Forever”. Här kommer din chans att läsa på om samtidens största flytt inför utställningen ”Kiruna Forever”. I samband med utställningen ger nu ArkDes ut boken med samma titel tillsammans med Arkitektur Förlag. Med bidrag av Ylva Frid, Mats Jonsson, Ann-Helén Laestadius, Elisa Maria López, Erik Niva, Ann Maudsley, Carlos Mínguez Carrasco, Stina Oscarson, Jennie Sjöholm, Adolf Sotoca, David Väyrynen, White Arkitekter, Ghilardi + Hellsten Arkitekter, May-Britt Öhman och Kieran Long. I boken återges mer än 100 verk från utställningen. Med foto av Iwan Baan, Lennart Durehed, Gregor Kallina, Erik Lefvander, Borg Mesch, Jessica Nildén, Klaus Thymann och Kjell Törmä. Om boken Redaktörer: Daniel Golling & Carlos Mínguez Carrasco Texter av bland andra: Erik Niva, Mats Jonsson, Ann Maudsley, Elisa Maria López, Kieran Long, Stina Oscarson och Ann-Helén Laestadius. Grafisk form: Magdalena Czarnecki Språk: Svenska och engelska
Media use
Cred bild: Erik Lefvander. Kiruna stadshus 2018. Nu släpps ArkDes nya bok ”Kiruna Forever”. Här kommer din chans att läsa på om samtidens största flytt inför utställningen ”Kiruna Forever”. I samband med utställningen ger nu ArkDes ut boken med samma titel tillsammans med Arkitektur Förlag. Med bidrag av Ylva Frid, Mats Jonsson, Ann-Helén Laestadius, Elisa Maria López, Erik Niva, Ann Maudsley, Carlos Mínguez Carrasco, Stina Oscarson, Jennie Sjöholm, Adolf Sotoca, David Väyrynen, White Arkitekter, Ghilardi + Hellsten Arkitekter, May-Britt Öhman och Kieran Long. I boken återges mer än 100 verk från utställningen. Med foto av Iwan Baan, Lennart Durehed, Gregor Kallina, Erik Lefvander, Borg Mesch, Jessica Nildén, Klaus Thymann och Kjell Törmä. Om boken Redaktörer: Daniel Golling & Carlos Mínguez Carrasco Texter av bland andra: Erik Niva, Mats Jonsson, Ann Maudsley, Elisa Maria López, Kieran Long, Stina Oscarson och Ann-Helén Laestadius. Grafisk form: Magdalena Czarnecki Språk: Svenska och engelska
Media use
Kiruna Forever på ArkDes.Cred: Magdalena Czarnecki. Här kommer din chans att läsa på om samtidens största flytt. Boken och utställningen innehåller bland annat specialtagna fotografier av Iwan Baan, en av världens främsta arkitekturfotografer. Kiruna Forever ges ut tillsammans med Arkitektur Förlag.
Media use
Kiruna Forever på ArkDes.Cred: Magdalena Czarnecki. Här kommer din chans att läsa på om samtidens största flytt. Boken och utställningen innehåller bland annat specialtagna fotografier av Iwan Baan, en av världens främsta arkitekturfotografer. Kiruna Forever ges ut tillsammans med Arkitektur Förlag. Med bidrag av Ylva Frid, Mats Jonsson, Ann-Helén Laestadius, Elisa Maria López, Erik Niva, Ann Maudsley, Carlos Mínguez Carrasco, Stina Oscarson, Jennie Sjöholm, Adolf Sotoca, David Väyrynen, White Arkitekter, Ghilardi + Hellsten Arkitekter, May-Britt Öhman och Kieran Long. I boken återges mer än 100 verk från utställningen. Med foto av Iwan Baan, Lennart Durehed, Gregor Kallina, Erik Lefvander, Borg Mesch, Jessica Nildén, Klaus Thymann och Kjell Törmä. Om boken Redaktörer: Daniel Golling & Carlos Mínguez Carrasco Texter av bland andra: Erik Niva, Mats Jonsson, Ann Maudsley, Elisa Maria López, Kieran Long, Stina Oscarson och Ann-Helén Laestadius. Grafisk form: Magdalena Czarnecki Språk: Svenska och engelska
Media use
Cred: Jussi Tiainen. Outi Pieski, Ruossalas bálgát (Korsande stigar), 2014. Installation utförd med samma teknik och material som används vid tillverkningen av samiska sjalar. Medverkar i Kiruna Forever.
Media use
Cred: Johan Dehlin.
Media use
Cred: Johan Dehlin.
Media use
Cred: Johan Dehlin. I förgrunden: Outi Pieski, Ruossalas bálgát (Korsande stigar), 2014. Installation utförd med samma teknik och material som används vid tillverkningen av samiska sjalar.
Media use
Cred: Johan Dehlin
Media use
Cred: Johan Dehlin.
Media use
Cred: Johan Dehlin.
Media use
Cred: Johan Dehlin.
Media use
Cred: Iwan Baan, Det globala Kiruna, 2020. Ett projekt av Iwan Baan, Anne Dessing, Michiel van Iersel
Media use
Cred: Iwan Baan, Det globala Kiruna, 2020. Ett projekt av Iwan Baan, Anne Dessing, Michiel van Iersel
Media use
Media use
Cred: Iwan Baan, Det globala Kiruna, 2020. Ett projekt av Iwan Baan, Anne Dessing, Michiel van Iersel
Media use
Cred: Iwan Baan, Det globala Kiruna, 2020. Ett projekt av Iwan Baan, Anne Dessing, Michiel van Iersel
Media use

Upplev kultur utomhus - konstnären Linda Tegg gör installation på Skeppsholmen

Konstupplevelse utomhus. Den 2 juni öppnar utomhusinstallationen Infield av den australisk konstnären Linda Tegg på Exercisplan utanför ArkDes på Skeppsholmen. Infield består av 80 olika svenska växter och utforskar förhållandet mellan människor och natur. Infield är det första verket på svensk mark av Linda Tegg, en internationellt erkänd konstnär som bland annat representerade Australien på arkitekturbiennalen i Venedig 2018. Från början av juni kommer besökaren kunna uppleva den australisk konstnären Linda Teggs installation Infield på Exercisplan utanför ArkDes på Skeppsholmen. Konstverket kommer ge besökarna möjlighet att uppleva ängsmark med drygt 80 olika svenska arter. Genom Infield vill Tegg utforska förhållandet mellan människor och natur. Växterna är valda i samarbete med Stockholms universitet. År 2018 medverkade Tegg tillsammans med Baracco + Wright Architects på den australiensiska paviljongen på arkitekturbiennalen i Venedig med utställningen Repair. ”Linda Tegg är en australisk konstnär som arbetar med att omdefiniera hur vi människor förhåller oss till vår omvärld. I hennes installationer förenas växter, djur, bilder och den byggda miljön för att bilda nya, intima relationer med varandra. Vi bjöd in Linda Tegg som en del av ArkDes Think Tank, en del av museet som arbetar med politiken för gestaltad livsmiljö och med hållbar stadsutveckling, för att skapa ett platsspecifikt verk utifrån de utmaningar Sverige står inför just nu. Vi är glada att kunna erbjuda den här utomhusupplevelsen i dessa tider, säger Kieran Long, överintendent på ArkDes.
Konstupplevelse utomhus. Den 2 juni öppnar utomhusinstallationen Infield av den australiska konstnären Linda Tegg på Exercisplan utanför ArkDes på Skeppsholmen. Infield består av 80 olika svenska växter och utforskar förhållandet mellan människor och natur. Infield är det första verket på svensk mark av Linda Tegg, en internationellt erkänd konstnär som bland annat representerade Australien på arkitekturbiennalen i Venedig 2018.
Media use
Den 2 juni kommer besökaren kunna uppleva den australiska konstnären Linda Teggs installation Infield på Exercisplan utanför ArkDes på Skeppsholmen. Konstverket kommer ge besökarna möjlighet att uppleva ängsmark med drygt 80 olika svenska arter. Genom Infield vill Tegg utforska förhållandet mellan människor och natur. Växterna är valda i samarbete med Stockholms universitet. År 2018 medverkade Tegg tillsammans med Baracco + Wright Architects på den australiensiska paviljongen på arkitekturbiennalen i Venedig med utställningen Repair.
Media use
Den andra juni kommer besökaren kunna uppleva den australiska konstnären Linda Teggs installation Infield på Exercisplan utanför ArkDes på Skeppsholmen. Konstverket kommer ge besökarna möjlighet att uppleva ängsmark med drygt 80 olika svenska arter. Genom Infield vill Tegg utforska förhållandet mellan människor och natur. Växterna är valda i samarbete med Stockholms universitet. År 2018 medverkade Tegg tillsammans med Baracco + Wright Architects på den australiensiska paviljongen på arkitekturbiennalen i Venedig med utställningen Repair.
Media use
Konstupplevelse utomhus. Den 2 juni öppnar utomhusinstallationen Infield av den australiska konstnären Linda Tegg på Exercisplan utanför ArkDes på Skeppsholmen. Infield består av 80 olika svenska växter och utforskar förhållandet mellan människor och natur. Infield är det första verket på svensk mark av Linda Tegg, en internationellt erkänd konstnär som bland annat representerade Australien på arkitekturbiennalen i Venedig 2018.
Media use
Från och med 2 juni kommer besökaren kunna uppleva den australienska konstnären Linda Teggs installation Infield på Exercisplan utanför ArkDes på Skeppsholmen. Konstverket kommer ge besökarna möjlighet att uppleva ängsmark med drygt 80 olika svenska arter. Genom Infield vill Tegg utforska förhållandet mellan människor och natur. Växterna är valda i samarbete med Stockholms universitet. År 2018 medverkade Tegg tillsammans med Baracco + Wright Architects på den australiensiska paviljongen på arkitekturbiennalen i Venedig med utställningen Repair.
Media use
Konstupplevelse utomhus. Den 2 juni öppnar utomhusinstallationen Infield av den australienska konstnären Linda Tegg på Exercisplan utanför ArkDes på Skeppsholmen. Infield består av 80 olika svenska växter och utforskar förhållandet mellan människor och natur. Infield är det första verket på svensk mark av Linda Tegg, en internationellt erkänd konstnär som bland annat representerade Australien på arkitekturbiennalen i Venedig 2018.
Media use
Konstupplevelse utomhus. Den 2 juni öppnar utomhusinstallationen Infield av den australiska konstnären Linda Tegg på Exercisplan utanför ArkDes på Skeppsholmen. Infield består av 80 olika svenska växter och utforskar förhållandet mellan människor och natur. Infield är det första verket på svensk mark av Linda Tegg, en internationellt erkänd konstnär som bland annat representerade Australien på arkitekturbiennalen i Venedig 2018.
Media use
Den andra juni kommer besökaren kunna uppleva den australiska konstnären Linda Teggs installation Infield på Exercisplan utanför ArkDes på Skeppsholmen. Konstverket kommer ge besökarna möjlighet att uppleva ängsmark med drygt 80 olika svenska arter. Genom Infield vill Tegg utforska förhållandet mellan människor och natur. Växterna är valda i samarbete med Stockholms universitet. År 2018 medverkade Tegg tillsammans med Baracco + Wright Architects på den australiensiska paviljongen på arkitekturbiennalen i Venedig med utställningen Repair.
Media use
Konstupplevelse utomhus. Den 2 juni öppnar utomhusinstallationen Infield av den australienska konstnären Linda Tegg på Exercisplan utanför ArkDes på Skeppsholmen. Infield består av 80 olika svenska växter och utforskar förhållandet mellan människor och natur. Infield är det första verket på svensk mark av Linda Tegg, en internationellt erkänd konstnär som bland annat representerade Australien på arkitekturbiennalen i Venedig 2018.
Media use

Konstig känsla känns bra

Konstig känsla känns bra är en lustfylld utställning som utforskar ”ASMR”, en internetbaserad subkultur som använder känslor för att förmedla tröst och avkoppling. Utställningen presenterar ASMR som ett teknikdrivet hantverk och en ny form av design. Just nu är museet stängt men följ oss i våra digitala kanaler för visningar och upplevelser av utställningen under tiden.
Stillbild från "The Lost Art of Paste-Up" med Bryony Dalefield av the London Review Books (2019). Med tillstånd från the London Review of Books.
Media use
"Artificial Skin for Mobile Devices" (2019) by Marc Teyssier. Bild: Marc Teyssier
Media use
Konstig känsla känns bra. 7 april – 7 juni 2020. Konstig känsla känns bra är en lustfylld utställning som utforskar ”ASMR”, en internetbaserad subkultur som använder känslor för att förmedla tröst och avkoppling. Utställningen presenterar ASMR som ett teknikdrivet hantverk och en ny form av design.
Media use
”Intertwine” från ”Oddly Satisfying Series” av Andreas Wannerstedt
All rights reserved
Besök ArkDes digitalt - virtuellt visning av Konstig känsla känns bra med James Taylor- Foster, curator och Intendent för samtida arkitektur och design. Följ oss via www.arkdes.se ArkDes må vara stängt fysiskt men i den digitala världen är vi alltid öppna.
Media use
Besök ArkDes digitalt - virtuellt visning av Konstig känsla känns bra - första utställningen om ASMR, med bland annat James Taylor- Foster, curator och Intendent för samtida arkitektur och design och Justina Hüll Digital kommunikatör, ArkDes. Följ oss via www.arkdes.se ArkDes må vara stängt fysiskt men i den digitala världen är vi alltid öppna.
Media use
Cred: Johan Dehlin.
Media use
Cred: Johan Dehlin.
Media use
Cred: Johan Dehlin.
Media use
Cred: Johan Dehlin.
Media use
Bild av scenografin för Konstig känsla känns bra på ArkDes av ĒTER med grafisk deisgn av Irene Stracuzzi × PostNew (2020).
Media use
"Free Space Pro II Binaural Microphone" av 3Dio Sound
Media use
"Purple Mountain Range" (1992) av Bob Ross (född 1942). Ross var en amerikansk konstnär, konstinstruktör och programledare för programmet ”The Joy of Painting” (1983-1994). ® Bob Ross name and images are registered trademarks of Bob Ross Inc. © Bob Ross Inc. Used with permission.
All rights reserved

Cruising Pavilion: Arkitektur, gaysex och cruisingkultur

Utställningen Cruising Pavilion: Arkitektur, gaysex och cruisingkultur utforskar sexualitet, arkitektur och cruisingkulturens roll i samhället. Genom verk av internationella arkitekter, formgivare och konstnärer lyfts begreppet ”cruising” som används för att beskriva homosexuellas sökande efter sex på allmänna platser och nu även genom digitala medier. Utställningen belyser relationen mellan cruising och staden och dess kapacitet att inrymma nya sätt att tänka, leva, älska, mötas och inkluderas.
"Urinal Proximity". Med tillstånd av Cruising Pavilion.
Media use
"Cruising Pavilion". Med tillstånd av Cruising Pavilion.
Media use
"Cruising Pavilion". Med tillstånd av Cruising Pavilion.
Media use
Utställningen Cruising Pavilion: Arkitektur, gaysex och cruisingkultur utforskar sexualitet, arkitektur och cruisingkulturens roll i samhället. Genom verk av internationella arkitekter, formgivare och konstnärer lyfts begreppet ”cruising” som används för att beskriva homosexuellas sökande efter sex på allmänna platser och nu även genom digitala medier. Utställningen belyser relationen mellan cruising och staden och dess kapacitet att inrymma nya sätt att tänka, leva, älska, mötas och inkluderas.
Media use
'Boiler Club Extension' (2015) / Studio Karhard. Courtesy of the artist. Photo © Stefan Wolf Lucks
Media use
Media use
From the 'NYC Go Go (Postcard from the Edge)' series (2014) / Robert Getso. Courtesy of Timothy Landers.
Media use
'Reproduction of Flagrant Délit' (1975) / Madelon Vriesendorp. Courtesy of the artist.
Media use
Sketch of 'Social Sculpture 9, Butt Shelf' (1998/2019) / John Lindell. Courtesy of the artist.
Media use
Still from '“AAFAGC”, Applied Art for a Gay Club' (2011) / Jaanus Samma + Alo Paistik. Courtesy of the artists.
Media use
From 'Lesbian Xanadu (Updated Version)' series (2019) / Ann Krsul + Alexis Roworth. Courtesy of the artists.
Media use
Cruising Labyrinth (2016) / Andreas Angelidakis. Open source.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use
Cruising Pavilion. Foto: Johan Dehlin.
Media use

Ny utställning på ArkDes sätter miljonprogrammet i nytt ljus

I ArkDes storsatning och egenproducerade utställning, formgiven av Note Design Studio och kurerad av Pedro Ignacio Alonso och Hugo Palmarola, får publiken genom modeller och originalmaterial lära känna betongelementens historia både internationellt och i Sverige, då det byggdes bostäder för miljontals människor. Utställningen berättar om en tid då ett svävande betongelement blev en framtidssymbol både i politiken och i konsten och förkroppsligade drömmen om en bättre värld, men också om byggelementens närvaro i den samtida arkitekturen. I samband med utställningens öppnande publicerar ArkDes en omfattande publikation med samma namn. Utställningen är resultatet av mer än tio års forskning och kuratorerna belönades 2014 med Silverlejonet för utställningen Monolith Controversies på den 14:e Arkitekturbiennalen i Venedig.
Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom affischkonst, målningar, filmer, leksaker, serieteckningar och operascenografi. Posters som visas i utställningen Flygande betong - byggelementen som förändrade världen. Fh. 9th Five-year. B. Semyonov och V. Aleksejev. Affisch, Sovjetunionen. M. Gordo. Fv. Long live the 1st of May!, 1959 Affisch, Sovjetunionen.
Media use
M. Gordo. Long live the 1st of May!, 1959. Poster, Soviet Union. Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom affischkonst, målningar, filmer, leksaker, serieteckningar och operascenografi.
Media use
I ArkDes storsatning och egenproducerade utställning, formgiven av Note Design Studio och kurerad av Pedro Ignacio Alonso och Hugo Palmarola, får publiken genom modeller och originalmaterial lära känna betongelementens historia både internationellt och i Sverige, då det byggdes bostäder för miljontals människor. Utställningen berättar om en tid då ett svävande betongelement blev en framtidssymbol både i politiken och i konsten och förkroppsligade drömmen om en bättre värld, men också om byggelementens närvaro i den samtida arkitekturen.
Media use
José Hernández, digital illustration of exploded Cuban GPS system, 2019
Media use
I ArkDes storsatning och egenproducerade utställning, formgiven av Note Design Studio och kurerad av Pedro Ignacio Alonso och Hugo Palmarola, får publiken genom modeller och originalmaterial lära känna betongelementens historia både internationellt och i Sverige, då det byggdes bostäder för miljontals människor. Utställningen berättar om en tid då ett svävande betongelement blev en framtidssymbol både i politiken och i konsten och förkroppsligade drömmen om en bättre värld, men också om byggelementens närvaro i den samtida arkitekturen.
Media use
Gustav Kull, Illustration. Eric Ahlin, arkitekt Navestad, bostadsområde i Norrköping, 1967 Bläck på papper. ArkDes samlingar
Media use
Sune Sundahl. Installation av stora betongelement i bostadshus, 1967–1968. Foto ArkDes samlingar
Media use
José Hernández och Helena Westerlind. Skarne System – Sverige 1950-tal, 2017. Modell, 3d print i gips. Cred: Björn Strömfeldt
Media use
José Hernández och Helena Westerlind. Skarne System – Sverige 1950-tal, 2017. Modell, 3d print i gips. Cred: Björn Strömfeldt
Media use
”Tack, kranar!” Texten på den gula skylten: ”Arbeta för förskolan.” Ju Tjerepanov, Krokodil, Nr. 24, 1969, Sovjetunionen. Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom affischkonst, målningar, filmer, leksaker, serieteckningar och operascenografi.
Media use
”Så ansiktslöst.” Ju Tjerepanov, Krokodil, Nr. 31, 1974, Sovjetunionen. Bilden av den flygande betongen var återkommande under 1950- och 60-talen. Dess kulturella genomslag och spridning porträtteras i utställningen genom affischkonst, målningar, filmer, leksaker, serieteckningar och operascenografi.
Media use
9th Five-year. B. Semyonov och V. Aleksejev. Affisch, Sovjetunionen. M. Gordo.
Media use
Antal Gunda Cherry Town, 1963 Affisch, Ungern
Media use
I ArkDes storsatning och egenproducerade utställning, formgiven av Note Design Studio och kurerad av Pedro Ignacio Alonso och Hugo Palmarola, får publiken genom modeller och originalmaterial lära känna betongelementens historia både internationellt och i Sverige, då det byggdes bostäder för miljontals människor. Utställningen berättar om en tid då ett svävande betongelement blev en framtidssymbol både i politiken och i konsten och förkroppsligade drömmen om en bättre värld, men också om byggelementens närvaro i den samtida arkitekturen.
Media use
Foto: Gerbert Rappaport, Cherry Town (Cheryomushki), 1963
Media use
Antal Gunda Cherry Town, 1963 Affisch, Ungern
Media use
I samband med utställningen Flygande betongs öppnande publicerar ArkDes en omfattande publikation med samma namn. Utställningen är resultatet av mer än tio års forskning och kuratorerna belönades 2014 med Silverlejonet för utställningen Monolith Controversies på den 14:e Arkitekturbiennalen i Venedig.
Media use
Modell av det kubanska betongelementsystemet GPS i skala 1:5. Foto: Kristofer Johnsson.
Media use
Foto: Kristofer Johnsson.
Media use
Foto: Kristofer Johnsson.
Media use
I samband med utställningen publiceras en omfattande bok med texter av Adrian Forty, professor i arkitektur, Bartlett School of Architecture, UCL, arkitekten och historikern Natalya Solopova, Erik Stenberg, arkitekt och docent i arkitektur vid Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad, KTH och Jennifer Mack, docent vid Arkitektskolan, KTH. Foto: Kristofer Johnsson.
Media use
Foto: Kristofer Johnsson.
Media use
Foto: Kristofer Johnsson.
Media use

Göteborg tar chansen att bli Unikt Publikt

I höst startar ArkDes och GIL Unikt Publikt, ett projekt som ska visa att staden kan bli både tillgänglig, inkluderande, intressant och vacker – på samma gång. Fyra designers och fyra personer med funktionsvariationer kommer tillsammans att arbeta fram nya lösningar för olika offentliga platser i Göteborg. Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIL säger att det är dags att vi börjar utgå från att vi fungerar på olika sätt, utan att lägga en värdering i vems funktion som är bra eller dålig.
Förstberg Ling är en arkitekt- och designstudio som bildades 2015 i Malmö. Sedan starten har de mottagit ett flertal priser, bland annat för det uppmärksammade projektet House of Mother. I höst startar ArkDes och GIL Unikt Publikt, ett projekt som ska visa att staden kan bli både tillgänglig, inkluderande, intressant och vacker – på samma gång. Fyra designers och fyra personer med funktionsnedsättning kommer tillsammans att arbeta fram nya lösningar för olika offentliga platser i Göteborg. Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIl säger att det är dags att vi börjar utgå från att vi fungerar på olika sätt, utan att lägga en värdering i vems funktion som är bra eller dålig.
Media use
Testbedstudio är ett arkitektkontor som sedan starten, år 2000, har arbetat med testdriven projektutveckling. Bland deras mest uppmärksammade projekt finns Vendelsö Skatepark och barnavdelningen på Malmö stadsbibliotek. I höst startar ArkDes och GIL Unikt Publikt, ett projekt som ska visa att staden kan bli både tillgänglig, inkluderande, intressant och vacker – på samma gång. Fyra designers och fyra personer med funktionsnedsättning kommer tillsammans att arbeta fram nya lösningar för olika offentliga platser i Göteborg. Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIl säger att det är dags att vi börjar utgå från att vi fungerar på olika sätt, utan att lägga en värdering i vems funktion som är bra eller dålig.
Media use
Mikaela Steby Stenfalk är arkitekt och formgivare. Hon arbetar med undersökande och reflekterande projekt kopplade till färg, form, materialitet och nya medier. Våren 2019 deltog hon i utställningen Ung Svensk Form där hon tilldelades pris för sitt projekt Collective Collection. I höst startar ArkDes och GIL Unikt Publikt, ett projekt som ska visa att staden kan bli både tillgänglig, inkluderande, intressant och vacker – på samma gång. Fyra designers och fyra personer med funktionsnedsättning kommer tillsammans att arbeta fram nya lösningar för olika offentliga platser i Göteborg. Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIl säger att det är dags att vi börjar utgå från att vi fungerar på olika sätt, utan att lägga en värdering i vems funktion som är bra eller dålig.
Media use
Martha Brauer är designer och har i sina projekt fokuserat på design kopplat till känslor och uttryck. Bland hennes mest uppmärksammade projekt finns Mediating Objects som undersöker hur objekt kan förmedla tankar bättre än ord, exempelvis i terapisituationer. I höst startar ArkDes och GIL Unikt Publikt, ett projekt som ska visa att staden kan bli både tillgänglig, inkluderande, intressant och vacker – på samma gång. Fyra designers och fyra personer med funktionsnedsättning kommer tillsammans att arbeta fram nya lösningar för olika offentliga platser i Göteborg. Anders Westgerd, verksamhetsledare på GIl säger att det är dags att vi börjar utgå från att vi fungerar på olika sätt, utan att lägga en värdering i vems funktion som är bra eller dålig.
Media use
Anders Westgerd, tv från GIL. Elin Krook, th foto: Caroline Bräutigam. I höst startar ArkDes och GIL Unikt Publikt, ett projekt som ska visa att staden kan bli både tillgänglig, inkluderande, intressant och vacker – på samma gång. Fyra designers och fyra personer med funktionsnedsättning kommer tillsammans att arbeta fram nya lösningar för olika offentliga platser i Göteborg. Anders Westgerd, verksamhets-ledare på GIl säger att det är dags att vi börjar utgå från att vi fungerar på olika sätt, utan att lägga en värdering i vems funktion som är bra eller dålig.
Media use

Heta pepparkakshus i ArkDes tävling 2019

Baka heta pepparkakshus till ArkDes tävling. Pepparkakshus 2019 är en annorlunda och väldoftande utställning med fantasifulla pepparkakshus. Det är också en tävling där barn, unga, vuxna, amatörer och proffs tävlar sida vid sida. I år uppmanar ArkDes alla pepparkakshusbagare att baka det ni tycker är HETT. Vad tänker du när du hör det ordet? Tänker du på heta trender eller tropiska länder? Skogsbränder eller solstränder? Vi önskar oss minst 100 heta tolkningar på årets tema, och påminner om att ladda brandvarnaren med fräscha batterier och ställa ugnsklockan på max 7 minuter! Prisutdelningen äger rum söndagen den 15 december kl. 13.00. Fri entré. Utställningen visas på ArkDes mellan den 29 november - 5 januari.
Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Cred: Viktoria Garvare
Media use
Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Media use
Elsa Billgren, vintageentreprenör och bloggare, Frida Leijon, konditor, Svante Öquist, frilansjournalist och bloggare och Tor Lindstrand, arkitekt – det är juryn som ska kora vinnarna i ArkDes årliga pepparkakstävling. Utifrån kriterierna färg och form, ätbar kvalitet, konstruktion och hur verket svarade mot temat kommer juryn att välja ut en vinnare i kategorierna Arkitekter, formgivare och bagare, Upp till 12 år och Alla andra som bakar. I år har deltagarna uppmanats att gestalta sina pepparkakshus utifrån tema HETT och juryn hoppas på massor med skaparlust och innovation. Foto på Elsa Billgren: Isabella Ståhl/Studio Emma Svensson
Media use
Cred: Viktoria Garvare. Bagare: Anna Olofsson, Cecilia Clarving, Monika Stenholm, Sanna Livijn Wexell. Bakade på tema Hett. Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Media use
Bagare: Anna Olofsson, Cecilia Clarving, Monika Stenholm, Sanna Livijn Wexell. Tema Hett. Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Cred. Viktoria Garvare
Media use
Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Cred Viktoria Garvare.
Media use
Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Bagare: Familjen Lennmark och Walfridsson. Juryns motivering: Det är ett av världens största samtalsämnen, och ingen av oss kan ignorera det. En hyllning till en av årtusendets hittills mest kraftfulla röster, som vi tveklöst måste hylla och stötta. Greta har inspirerat en hel generation – och står nu utställd som pepparkaksstaty på ett museum. En staty i brons nästa? Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Cred Viktoria Garvare.
Media use
Cred Viktoria Garvare
Media use
HETT bostadstips. Charmig liten 1:a i naturnära miljö. Det perfekta boendet för dig som vill ha ett stressfritt, el-fritt, miljövänligt och rofullt liv med naturen som sällskap. Cred Viktoria Garvare.
Media use
Cred: Viktoria Garvare.
Media use

Här är vinnarna i årets pepparkakshustävling 2019. HETT bostadstips” och Notre-Dame i topp när publiken och juryn fick välja årets pepparkakshus.

”HETT bostadstips” och Notre-Dame i topp när publiken och juryn fick välja årets pepparkakshus. På temat ”Hett” har nu årets pepparkakshus korats på ArkDes på Skeppsholmen. Publikens favorit blev bidraget ”Hett bostadstips” av Caroline och Miranda Skaghammar och när juryn fick välja sin favorit kom Notre-Dame, bakat av kompisgänget, i topp. Greta Thunberg, mobilhus, Notre-Dame, vulkaner, Paradise Hotel, bastuhus och 3D-printade hus i pepparkaksdeg är några av tolkningarna på årets tema. I år har konkurrensen varit stenhård med rekordmånga pepparkakshus, 202 stycken, som tävlat i Sveriges största pepparkakshustävling som pågått sedan 1990. Priser delas ut i följande kategorier: Publikens pris som alla gemensamt har röstat fram. Juryns priser: Alla andra som bakar, Arkitekter, formgivare och bagare, Upp till 12 år. Instagramvinnare. Huvudsponsorn Elons specialpris.
VINNARE: Bidrag nummer 187. Notre-Dame i het brand. Bagare: Anna Olofsson, Cecilia Clarving, Monika Stenholm, Sanna Livijn Wexell. Juryns motivering: I en tävlingsomgång som slagit rekord i antal bidrag och därmed gjort det ännu svårare än vanligt att sticka ut och hitta en unik idé hittar vi detta klassiska pepparkakshus av stor konstnärlig och hantverksmässig kvalitet. Bagarna har kopplat ihop årets tema med en av årets mest dramatiska händelser på den arkitektoniska världskartan. Innovativt och elegant utfört med skicklighet och precision. Storartad dramatik, och flammande hetta! Cred: TT Claudio Bresciani.
Media use
HETT bostadstips. Charmig liten 1:a i naturnära miljö. Det perfekta boendet för dig som vill ha ett stressfritt, el-fritt, miljövänligt och rofullt liv med naturen som sällskap. Cred TT Claudio Bresciani.
Media use
HETT bostadstips. Charmig liten 1:a i naturnära miljö. Det perfekta boendet för dig som vill ha ett stressfritt, el-fritt, miljövänligt och rofullt liv med naturen som sällskap. Cred TT Claudio Bresciani.
Media use
VINNARE: Bidrag nummer 155 Bagare: Alfred Vall Tidäng. Juryns motivering: Av alla härliga, färgsprakande, läskiga, galna, explosiva och vackra vulkaner hittade juryn snabbt sin gemensamma storfavorit i en vulkan som redovisar den fascinerande lavans hela livscykel från eldröd hetta till sotsvart elegans. Om vi kan hålla oss från att dyka ned i vulkanens gap så vill vi åtminstone äta upp den! Smarrigt, snyggt, okomplicerat och rakt på sak!
Media use
Bagare: Cam Binger och Tove Lindkvist Papp. Juryns motivering: Djup, höjd och bredd. Hetta, is och svett och plask! En nästan 3D-printad helhetsupplevelse med stark koppling mellan inne och ute och pepparkaksgubbar i olika stadier av gräddning. En bagare med inlevelseförmåga och kapacitet att uttrycka det stora i det lilla. En upplevelse från alla håll, som får oss att längta efter vintern! Cred: Christian Habetzeder.
Media use
VINNARE. Bidrag nummer 36. Bagare: Årskurs 2, Hamnskolan. Juryns motivering: Maffighet och självsäkerhet i skala och komposition – ett färgstarkt och härligt bidrag som ger oss hopp om framtiden och den yngre generationen. Bagarna har varit modiga som vågat använda så stora penseldrag i en så pillig tävling, och också jobbat väldigt fint med både ljus och färg. En bra berättelse och en julig känsla som överraskar i sin galna kreativitet men samtidigt innehåller klassiska element. Häxan stirrade med sina gröna ögon rakt på juryn, och TVINGADE oss att sätta henne överst på prispallen! Cred: Christian Habetzeder.
Media use
ANDRA PLATS. Bidrag nummer 104. Bagare: Juni Stenbacka. Juryns motivering: Ett otroligt väl utfört pepparkaksverk med arkitektonisk och konstnärlig finess i fin symmetri. Hantverket är av högsta klass – här har vi en ung och lovande talang! Iscensättningen är otroligt proffsig, vi får en känsla av att vara på operan! Bilden ger oss en härlig frihetskänsla och bevisar att vi kan vara moderna i vårt sätt att röra oss utan att behöva ge avkall på estetiken. Otroligt väl utfört och uppenbart ett resultat av gediget och noggrant förarbete. Bravo!
Media use
HEDERSOMNÄMNANDE. Bidrag nummer 106. Bagare: Elsa Westermark och Ebba Lundquist. Solen. Juryns motivering: I en värld som är lite hopplös så är det så underbart att få en glimt av solsken. Här har vi någon som verkligen gått direkt från idé till handling. Absolut anslag – den här bilden talar direkt till oss. Det är en dynamisk komposition som skulle göra vilken abstrakt expressionist som helst avundsjuk. Vi smälter!
Media use
Vinnare i årets instagramtävling. Bagare: Kimon och Olof Tetsios. Ett härligt badhus komplett med heta bad och rutschkana för att det är HETT att vara på badhuset när det är ruggigt och kallt på vintern. Cred: Bagarna.
Media use
Bagare: Familjen Lennmark och Walfridsson. Juryns motivering: Det är ett av världens största samtalsämnen, och ingen av oss kan ignorera det. En hyllning till en av årtusendets hittills mest kraftfulla röster, som vi tveklöst måste hylla och stötta. Greta har inspirerat en hel generation – och står nu utställd som pepparkaksstaty på ett museum. En staty i brons nästa?
Media use
VINNARE. Bidrag nummer 115. Bagare: Astrid Elander och Tova Björkquist. Motivering: Juryns storfavorit i år består av ett raffinerat bygge som är fantasifullt, unikt, innovativt och spot on på årets tema. Att få fram en så här stark materialkänsla i pepparkaka är en lika stor teknisk som konstnärlig utmaning, och av allt som är bakat i årets utställning är kanske detta det mest verklighetstrogna. Bakom verket anas hårt arbete i kombination med lite slumpmässig tur – vi ser framför oss hur bagaren öppnat ugnen och konstaterat – wow, det här blev bra! Cred: Christian Habetzeder.
Media use
ANDRA PLATS. Strykjärnet. Bidrag nummer 84. Bagare: Esperanza Guevara. Juryns motivering: Ett fåtal okonstlade grepp i kombination med konkreta geometriska former tecknar en starkt figurativ känsla som ger en kaxig men samtidigt nostalgisk känsla. En nästan futuristisk komposition som lika gärna skulle ha kunnat vari en rustning eller hjälm – men med hjälp av bagarens stilsäkra finess och sinne för detaljer råder det ingen tvekan om vad vi har framför oss. Och det är riktigt, riktigt snyggt! Cred: Christian Habetzeder.
Media use
PUBLIKENS PRIS. Vinnare bidrag nummer 2. Bagare: Caroline och Miranda Skaghammar. HETT bostadstips. Charmig liten 1:a i naturnära miljö. Det perfekta boendet för dig som vill ha ett stressfritt, el-fritt, miljövänligt och rofullt liv med naturen som sällskap. Huset fick även hederspris i kategorin Alla andra som bakar.
Media use
Bagare: Milja Aho. Juryns motivering: Vi såg många bidrag i år som anspelade på den tilltagande globala hettan – men detta verk har fångat ämnet på ett mycket raffinerat sätt. Det är en kombination av modernt uttryck och avancerad materialanvändning som också lyckas förmedla stark igenkänning. Klassiska pepparkakshus överförda i en modern verklighet och aktuell kontext. Effekt och känsla!
Media use
VINNARE: Bidrag nummer 187. Notre-Dame i het brand. Bagare: Anna Olofsson, Cecilia Clarving, Monika Stenholm, Sanna Livijn Wexell. Juryns motivering: I en tävlingsomgång som slagit rekord i antal bidrag och därmed gjort det ännu svårare än vanligt att sticka ut och hitta en unik idé hittar vi detta klassiska pepparkakshus av stor konstnärlig och hantverksmässig kvalitet. Bagarna har kopplat ihop årets tema med en av årets mest dramatiska händelser på den arkitektoniska världskartan. Innovativt och elegant utfört med skicklighet och precision. Storartad dramatik, och flammande hetta!
Media use
Cred: Viktoria Garvare. Bagare: Anna Olofsson, Cecilia Clarving, Monika Stenholm, Sanna Livijn Wexell. Bakade på tema Hett. Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Bagare: Anna Olofsson, Cecilia Clarving, Monika Stenholm, Sanna Livijn Wexell. Tema Hett. Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Cred: Viktoria Garvare. Verket som åkt hela vägen från Köpenhamn. Bastun. Bagare: Cam Binger och Tove Lindkvist Papp. Juryns motivering: Djup, höjd och bredd. Hetta, is och svett och plask! En nästan 3D-printad helhetsupplevelse med stark koppling mellan inne och ute och pepparkaksgubbar i olika stadier av gräddning. En bagare med inlevelseförmåga och kapacitet att uttrycka det stora i det lilla. En upplevelse från alla håll, som får oss att längta efter vintern! Cred: Christian Habetzeder.
Media use
Cred: Viktoria Garvare.
Media use
Cred: Viktoria Garvare
Media use
Elsa Billgren, vintageentreprenör och bloggare, Frida Leijon, konditor, Svante Öquist, frilansjournalist och bloggare och Tor Lindstrand, arkitekt – det är juryn som ska kora vinnarna i ArkDes årliga pepparkakstävling. Utifrån kriterierna färg och form, ätbar kvalitet, konstruktion och hur verket svarade mot temat kommer juryn att välja ut en vinnare i kategorierna Arkitekter, formgivare och bagare, Upp till 12 år och Alla andra som bakar. I år har deltagarna uppmanats att gestalta sina pepparkakshus utifrån tema HETT och juryn hoppas på massor med skaparlust och innovation. Foto på Elsa Billgren: Isabella Ståhl/Studio Emma Svensson
Media use
Elons specialpris. Nr 132. Bagare: Jacqueline Broms. Det vinnande pepparkakshuset ligger placerat djupt inne i skogen med en glödande kamin som värmer upp glasstugan och tomtar som rör sig lekfullt i den omkringliggande terrängen och vinnaren visar ett enormt engagemang och lekfullhet. Cred: Christian Habetzeder.
Media use
HETT bostadstips. Charmig liten 1:a i naturnära miljö. Det perfekta boendet för dig som vill ha ett stressfritt, el-fritt, miljövänligt och rofullt liv med naturen som sällskap. Cred Viktoria Garvare.
Media use

ArkDes utställningsprogram våren 2020

En omfattande utställning om Kiruna, den senaste unga svenska formgivningen under Stockholm Design Week och en utställning som utforskar den internetbaserade subkulturen ”ASMR”. Här är ArkDes utställningsprogram 2020.
"Artificial Skin for Mobile Devices" (2019) by Marc Teyssier. Bild: Marc Teyssier
Media use
”Intertwine” från ”Oddly Satisfying Series” av Andreas Wannerstedt
All rights reserved
Husflytt Kiruna. Cred:Jessica Nildén
Media use
Bob Ross är en amerikansk konstnär, lärare och programledare av 'The Joy of Painting' (PBS, 1983-1994). ® Bob Ross name and images are registered trademarks of Bob Ross Inc. © Bob Ross Inc. Used with permission.
All rights reserved
Den internationellt erkända konstnären Linda Tegg ställer ut för första gången i Sverige när hon gör en installation utanför ArkDes sommaren 2020. Konstverket Infield kommer ge besökarna möjlighet att uppleva ängsmark med drygt 80 olika svenska arter. Genom Infield vill Tegg utforska förhållandet mellan människor och natur. Photo by Tjaša Kalkan, courtesy Assemble Papers
Media use
Cred: Adjacent Field, Milan, 2019. Linda Tegg. Bilden visar en tidigare installation med Linda Tegg.
Media use
Verk: Emilia Elfvik, Pushing Embroidery. Foto: Emilia Elfvik
Media use
Formgivare: Coby Huang, Verk: R.O.S.P Ritual of Sexual Pleasue. Foto: Liisa Widstrand. COBY HUANG – R.O.S.P – RITUAL OF SEXUAL PLEASURE Sex är ett ämne som vi lär oss alltför lite om. Därför har jag skapat en serie sexualundervisningsverktyg för att lära sig om och utforska sin kropp med. Mitt mål är att med dessa objekt bjuda in till samtal och utforskning kring kropp och sexuell hälsa. Juryns motivering Livmodern är allt annat än avklarad i formvärlden. Den sexuella njutningens ritual ger oss smart designade verktyg för ännu en osynliggjord kvinnofråga: orgasmen. Juryn vill särskilt lovorda användarvänligheten och den väl genomförda metodiken.
Media use
Ung Svensk Form 2020. Jesper Eriksson, Verk: Coal:Post-Fuel. Foto: Jesper Eriksson.
Media use
Verk: Camilla Arnbert, Surfaced Print. Foto: Jan Berg
Media use
Kiruna Forever. 24 april – 31 augusti 2020. I Kiruna pågår just nu Sveriges största stadsomvandling. Stadens centrum flyttas tre kilometer åt nordost för att inte rasa ner i gruvan runt vilken staden är uppbyggd. En tredjedel av Kirunas invånare måste flytta och flera kulturminnesmärkta byggnader rivs eller flyttas. Hur gör man för att flytta en stad? Foto: Klaus Thymann
Media use
Kiruna Forever. 24 april – 31 augusti 2020. I Kiruna pågår just nu Sveriges största stadsomvandling. Stadens centrum flyttas tre kilometer åt nordost för att inte rasa ner i gruvan runt vilken staden är uppbyggd. En tredjedel av Kirunas invånare måste flytta och flera kulturminnesmärkta byggnader rivs eller flyttas. Hur gör man för att flytta en stad? Bilden är från ArkDes egen samling. Arkitekt: Ralph Erskine. Arktisk stad (idéprojekt), 1958 cirka. Cred: ArkDes.
Media use
Konstig känsla känns bra. 7 april – 7 juni 2020. Konstig känsla känns bra är en lustfylld utställning som utforskar ”ASMR”, en internetbaserad subkultur som använder känslor för att förmedla tröst och avkoppling. Utställningen presenterar ASMR som ett teknikdrivet hantverk och en ny form av design.
Media use

Ung Svensk Form 2020

Ung Svensk Form 2020 4 februari – 22 mars. Under Stockholm Design Week kan du upptäcka den mest spännande unga svenska formgivningen just nu. Utställningen Ung Svensk Form 2020 visar unika verk i en rad olika discipliner: från produktdesign till konsthantverk. Ung Svensk Form 2020 är ett fönster mot framtiden och en plattform för unga designer och deras idéer. Utställningen ger en inblick i vad som pågår på den unga designscenen i Sverige idag.
Cred: Justina Hüll.
Media use
Cred:Justina Hüll
Media use
Cred: Justina Hüll
Media use
Cred: Justina Hüll
Media use
Cred:Justina Hüll
Media use
Cred:Justina Hüll
Media use
Cred:Justina Hüll
Media use
Cred:Justina Hüll
Media use
KARIN ANDERSSON & JOHANNA BRATEL – VÄNSKAPSTORGET Vänskapstorget i Malmö, en aktivitetsplats för tonåringar, är resultatet av en medskapande designprocess. Vår ambition var att ge röst åt unga samt skapa en välkomnande och inkluderande mötesplats som stadens unga känner ägandeskap över och vill vara på. Juryns motivering I en tid när det offentliga rummet förändras krävs nya tankar och praktiker, något som föranlett starkare fokus på medborgardialog och processer. Vänskapstorget är ett av de mer lyckade exemplen vi sett.
Media use
MATTIS DALLMANN – WITH / OUT Detta projekt utforskar moderna definitioner av maskulinitet inom mode. Kroppen kommer ofta sekundärt vad gäller den manliga siluetten. Jag har utmanat detta genom att skapa en extra kropp, tryckt på organza och placerad ovanpå arketypiska herrplagg. Juryns motivering Materialitet som söker fånga den bild vi projicerar av den fysiska kroppen, och som inte riktigt passar i den skräddade mansuniformen. Det är ett ömsint, hudnära porträtt av maskulinitet genom tiderna, ett digitalt hölje för den föråldrade mansrollen.
Media use
ERIKA GEIGER OHLIN – UNCANNY TRACES Av läderspill från möbelindustrin har jag format objekt. En gång var det hud på ett levande djur – hur värdesätter vi det som material? Genom min designmetod, dubbel negativet, tar jag vara på spillet samt väcker tankar om förbrukning och konsumtion. Juryns motivering I stället för att anpassa kokroppen efter möbeln gör Uncanny Traces tvärtom och synliggör det osynliggjorda, spillet som annars lämnas på garverigolvet. Det tvingar fram ett särskilt formspråk, och en oanad sittvänlighet: här sitter man skönt i kossans famn.
Media use
CAMILLA ARNBERT – SURFACED PRINT Jag fascineras av metoder där processen tillåts lämna tydliga spår på slutresultatet. Genom att utsätta värmekänsliga material för en tryckteknik som innefattar höga temperaturer har jag här utforskat relationen mellan textur, printmotiv och rörelse. Juryns motivering Carnaby Street möter sjuttiotalets punkiga rutmönster och grunge i en dystopisk berättelse om verklighet och dröm. På nära håll visar sig ytorna vara bedrägliga, trompe l’oeuil-effekter som för tankarna till samtidens fake news-kultur: ingenting är någonsin vad det synes vara.
Media use
MATILDA ELLOW – SELF TITLED Jag ville undersöka narcissism, identitet och anonymitet inom varumärken och design för att förstå hur betydande varumärken och dess gemenskaper är för vår individualitet. Det resulterade i tre stycken vaser i sandgjuten aluminium och gjutpolyester. (Produktfoto: Klara Forsman) Juryns motivering Kan detta vara konsumtionssamhällets sista vrålåk? Postironisk kommentar till en debatt som blivit mer aktuell än någonsin, om det personliga varumärket. Self Titled är ett friskt vågat försök till fysisk gestaltning av detta abstrakta tema, i en spännande lek med dimensionerna.
Media use
OSCAR WALL – RYAFÅTÖLJ Ryafåtöljen föddes ur mitt exjobb och är en del av min kollektion Ryamöbler. Jag undersökte hur man kan applicera tekniken tuftning på trämöbler. Jag vill att tuftningen ska tillföra mjuka ytor och former för att pryda det hårda och vinkelräta träskelettet. Juryns motivering Är det en ryamatta, möbel eller ryamöbel? Den dödförklarade ryamattan får nytt liv när den blir tredimensionell och formar sig efter den bärande träkonstruktionen, i en nydanande omtolkning av den klassiska vävstolens formspråk.
Media use
COBY HUANG – R.O.S.P – RITUAL OF SEXUAL PLEASURE Sex är ett ämne som vi lär oss alltför lite om. Därför har jag skapat en serie sexualundervisningsverktyg för att lära sig om och utforska sin kropp med. Mitt mål är att med dessa objekt bjuda in till samtal och utforskning kring kropp och sexuell hälsa. Juryns motivering Livmodern är allt annat än avklarad i formvärlden. Den sexuella njutningens ritual ger oss smart designade verktyg för ännu en osynliggjord kvinnofråga: orgasmen. Juryn vill särskilt lovorda användarvänligheten och den väl genomförda metodiken.
Media use
EMILIA ELFVIK – PUSHING EMBROIDERY Jag drivs av en nyfikenhet för textila materials komplexa egenskaper. Pushing Embroidery är en serie skulpturala objekt i lin som undersöker idén om broderi som form, med syfte att utmana våra föreställningar om vad broderi kan vara. Juryns motivering Hantverksskicklighet i ymniga mängder, och framför allt en typ av broderi som vi inte sett förut. Materialen är vackra, formerna antropomorfiska och själva metoden helt ny med gravitationen som designer: det är tyngdlagen som skapar formen, när verket säckar ihop.
Media use
SARA-LOVISE ASK EWERTSON – PUFFER-JACKET-SOFT-SQUAD, PURE SCULPTURE! Genom denna möbel vill jag ifrågasätta hur mode kan upplevas. Jag har fokuserat på vinterjackan tillsammans med interiören av framtidens showroom. De flesta textila delar kan även bäras på kroppen, som en idé kring vad en vinterjacka kan vara. Juryns motivering Projektet som begrundar frågan om butikens framtid, galleriadöden och de nya konsumtionsmönster som håller på att ta form. Det tar sig an utmaningen i ett tankeväckande verk som utforskar gränserna mellan upplevelse och möbel, kropp och kläder.
Media use
NILS LILJA & MARCELO ROVIRA TORRES – NO COMPOSITION Utställningsdesign baserad på skateboardkulturens förmåga att omtolka staden. Genom att koppla samman befintliga, massproducerade föremål med egenkonstruerade delar, har vi uppfunnit flexibla moduler som gör utställningen mobil och interaktiv. Juryns motivering Skatekulturen gör berömvärd comeback i staden med design som går tillbaka till dess kreativa rötter. I No Composition är det subkulturen själv som informerar formen, i ett bejakande av det offentliga rummets föränderlighet.
Media use
MATTIAS SELLDÉN – MIX SUSHI Mix sushi är en serie möbler med utgångspunkt i material och hantverk. Genom att ta tillvara på trädets egen kontur kan jag med ett enkelt formspråk skapa både unika och tillsynes komplexa föremål. Juryns motivering Här hörsammas slöjdarens uppfinningsrikedom, i korslinjen mellan materiell råhet och en sofistikerad, plastisk känsla. Mix Sushi är i grunden en enkel möbel som rymmer mycket – såväl traditionell hantverksskicklighet som nya idéer om hur en yta kan te sig.
Media use
KAJSA SAMUELSSON – BEGINNING MIDDLE AND Mitt verk består av en textil installation i kypfärgad siden- och bomullsblandning. Verket är en del av ett större projekt, där jag undersökte relationen mellan textil och mönster, och hur en textil filosofi kan påverka min konstnärliga praktik. Juryns motivering Ambitiöst, genomarbetat och skenbart enkelt med imponerande precision i skalan. Mönstret känner vi igen från den traditionella kökshandduken, en vardaglighet som förstorats för det offentliga rummet till en monumental manifestation.
Media use
MATTIAS PETTERSSON – ALIEN WORRIOR PRINCESS Drakar, vapen, rymdskepp, aliens, eld, monster, farliga djur. Det har aldrig intresserat mig. Genom keramisk skulptur möter jag mannen i mig, så som samhället alltid velat att jag ska göra. Men denna gång från ett queert håll, på mina egna villkor. Juryns motivering Vad skulle mansrollen kunna kokas ner till, om inte en liten dinosaurie på en totempåle? Vi tittar in i ett pojkrum som befolkas av monstruösa reptilväsen, men också av svårfångade känsloyttringar som ängslighet, tafflighet och sårbarhet.
Media use
GUSTAF HELSING – ÄNGSLIGA MATTOR Jag har vävt tvetydiga mattor utifrån ängslighet som någonting eftersträvansvärt. Om nostalgi, hastighet, funktion och maskulinitet. I polypropylen, bomullstrasor, sisal och ull. Mattor som är stora för att de ska ta plats, men som skäms för det! Juryns motivering De tar stor plats i rummet, samtidigt som de skäms för det. De ängsliga mattorna berättar en älskvärd historia om mansrollen i ett vävt hantverk där det inte bara är det färdiga resultatet som räknas, utan också attityden.
Media use
SOFIA ERIKSSON – BODYBUILDING MIRRORS Bodybuilding Mirrors är en lek med det kroppsliga. Jag vill locka betraktaren att komma nära för att i sin spegelbild möta oändliga variationer av den egna kroppen. I den blanka metallen tar en ny gestalt form, där verklighet blandas med illusion. Juryns motivering Ett starkt hantverk som speglar en nutida tillvaro där vi ser oss själva genom digitala filter och skiftar utseende i samma tempo som vi förr zappade mellan tv-kanaler. En ny sorts narcissism är i görningen, en dysmorfisk tid av suddiga gränser mellan verkligt och overkligt.
Media use
ERIK OLSSON – BOJSKAUT Jag undersöker möjligheter att föra samman estetiska uttryck med praktisk funktion. Kommer framtidens mode att behöva ge skydd mot yttre föroreningar? Redan nu används munskydd i storstäder på grund av förorenad luft. Skydden blir en del av vardagen. Juryns motivering Rustning för den yttersta tiden, där den trygghet vi tagit för given inte längre är självklar. Bojskaut slår en oanad bro mellan två tidsepoker, fotografen Jean Hermansons gamla industrisamhälle och den tid som ännu inte finns: den apokalyptiska framtiden.
Media use
JESPER ERIKSSON – COAL: POST-FUEL Genom detta projekt strävar jag mot att omvärdera vår relation till stenkol. Från dagens billiga och miljöfarliga bränsle ställs nu dess värde och betydelse upp och ner genom att bjuda in det fossila ämnet in i våra hem och materialkultur. Juryns motivering Poetisk allegori där den spegelblanka ytan illustrerar gränsen för det som finns ovan mark respektive där under. Vi ser hur ett material som representerar vår tids dårskap ifråga om att smutsa ner planeten omvärderas: stenkolet gör bättre nytta i designvärldens vita kub.
Media use
KITTY SCHUMACHER – DESIRE_LINES Verket är en 3D-animerad videoinstallation som kartlägger och ifrågasätter vår kulturella perception av sexuell orientering. Karaktärer, objekt och VoiceOver är hämtade från digitala tjänster som sedan omarbetats och rekontextualiserats. Adele Kosman är ljudkompositör till verket. Juryns motivering Queerbio som propsar på eftertanke. Framför oss pågår en suggestiv symfoni som manar oss att bryta vårt slentriantänkande. Perspektiven blir omvända: strålkastaren riktas mot det normativa, i stället för vice versa.
Media use
JULIA OLANDERS – MELLANTING Mellanting är vaser i betong, gips och fogskum. Dessa gömda byggmaterial är gjutna i sydda tygformer som sen avlägsnas. Genom att jobba med dualiteter utmanas betraktaren se på det som omger oss: normerna kring våra kroppar, materialen, rummen och könen. Juryns motivering Objekt som utmanar sanningar om fint och fult, prototyp och produkt, traditionellt och nyskapande. Mellanting är varken eller och både och, urformer som kan tolkas som vår tids version av antikens marmorstatyer – gjorda för att vittra sönder inom loppet av månader.
Media use
LISA LINDH & KLARA W. HEDENGREN – KOLONN Kolonn är den form vi själva saknat, ett objekt som gränsar mellan skulptur, möbel och rum. Den kan både skapa nya rum och skärma av med sin flexibla kropp. I sin strävan efter enkelhet består den endast av två material: trä och metall. (produktfoto: Stellan Herner, porträttfoto: Jennie Adén) Juryns motivering En laboration med ljus och taktilitet, rum och formspråk. Men också en flexibel omtolkning av hållbarhet som begrepp, med oanade referenser till såväl klassiker som samtida konst och design – från den grekiska kolonnen till Alvar Aalto och Louise Bourgeois.
Media use
ANNAMIA LINDBLOM – JAG KOM, JAG SÅG, JAG SYDDE Detta är ett designförslag för ett tekniskt landskapsprojekt där jag har använt broderi som metod för att gestalta olika planteringsuttryck. Den estetiska metoden visar fler dimensioner av landskapsarkitektur och kompletterar digitala ritningar. Juryns motivering Ett närmast antidigitalt projekt som omfamnar den tid som det tar att brodera, i kontrast till dagens verklighet i arkitekturbranschen där allt görs i datorer. Broderiet skapar andra och mer förunderliga vägar – det får lov att vara långsamt och ger därför utrymme för eftertanke.
Media use
TILDA RAGNARTZ – HOT MOVIE NEW POPULAR FULLHD Unicorn Slippers, Fuzzy Socks, Rainbow Showers och Lollipop Slime. Hot Movie New Popular FullHD (2019) är en visuell studie i hur globala e-handelsplattformar talar med oss, lär känna oss och driver oss till konsumtion. Juryns motivering Välkommen till kapitalismens sista suck, en hedonistisk skräpfest! Planeten täcks av fyrkantiga skärmar och vi vadar i värdelösa produkter, den nya tidens naturtillgångar som utvinns från Internet. Ett verk som följer i spåren på konstnärer som Jenny Holzer och Barbara Kruger, men med ett eget, distinkt bildspråk.
Media use
EVELINA DOVSTEN – EVERY SAMPLING IS A TESTIMONY Dessa glas-assemblage har kommit att porträttera mig och mitt görandes dialog för att prata om det subjektiva. Inspirerad av Juhani Pallasmaa som menar att föremål/arkitektur/objekt skapat av människan är en avbild av dess inre värld. Juryns motivering Den repetitiva processen är själva poängen, där det ena alstret följer på det andra. Every Sampling is a Testimony är en vacker berättelse om kunskapsförmedling och makt – och ett gott exempel på att göra kontrollförlust och improvisation till en konstnärlig strategi.
Media use
Verk: Emilia Elfvik, Pushing Embroidery. Foto: Emilia Elfvik
Media use
Formgivare: Coby Huang, Verk: R.O.S.P Ritual of Sexual Pleasue. Foto: Liisa Widstrand. COBY HUANG – R.O.S.P – RITUAL OF SEXUAL PLEASURE Sex är ett ämne som vi lär oss alltför lite om. Därför har jag skapat en serie sexualundervisningsverktyg för att lära sig om och utforska sin kropp med. Mitt mål är att med dessa objekt bjuda in till samtal och utforskning kring kropp och sexuell hälsa. Juryns motivering Livmodern är allt annat än avklarad i formvärlden. Den sexuella njutningens ritual ger oss smart designade verktyg för ännu en osynliggjord kvinnofråga: orgasmen. Juryn vill särskilt lovorda användarvänligheten och den väl genomförda metodiken.
Media use
Ung Svensk Form 2020. Jesper Eriksson, Verk: Coal:Post-Fuel. Foto: Jesper Eriksson.
Media use
Verk: Camilla Arnbert, Surfaced Print. Foto: Jan Berg
Media use
LEO FIDJELAND & LINNEA VÅGLUND – PINK CHICKEN PROJECT I Pink Chicken Project föreslår vi att genetiskt färga alla världens kycklingar rosa med en ny bioteknik kallad ”CRISPR Gene Drive”. Denna aktion, någonstans mellan utopi och dystopi, skulle ändra mänsklighetens geologiska spår – och färga det rosa! (Porträttfoto: Sara Kollberg) Juryns motivering Skickligt genomförd, spekulativ design som gör jobbet. Får oss att lyfta blicken, ändra perspektiv och fantisera om andra framtider i ett ofattbart långt tidsperspektiv. Vill vi verkligen sluta som rosa sediment? Pink Chicken ser döden i vitögat, men med ett smajl.
Media use
LEO FIDJELAND & LINNEA VÅGLUND – PINK CHICKEN PROJECT I Pink Chicken Project föreslår vi att genetiskt färga alla världens kycklingar rosa med en ny bioteknik kallad ”CRISPR Gene Drive”. Denna aktion, någonstans mellan utopi och dystopi, skulle ändra mänsklighetens geologiska spår – och färga det rosa! (Porträttfoto: Sara Kollberg) Juryns motivering Skickligt genomförd, spekulativ design som gör jobbet. Får oss att lyfta blicken, ändra perspektiv och fantisera om andra framtider i ett ofattbart långt tidsperspektiv. Vill vi verkligen sluta som rosa sediment? Pink Chicken ser döden i vitögat, men med ett smajl.
Media use
ELIAS BÅTH – DÖD MARK Från Smedjebackens masugnar till Kirunas gruvor har jag utforskat några av Sveriges mest energikrävande industrier och deras restmaterial. Av slagg (den oönskade produkten) och stål (den önskade produkten) blir bordet ett diagram som pekar på problematiken. Elias Båth @eliasbath Juryns motivering Är slagg det nya svarta? Död mark tar oss med på en resa långt ner i urberget och lyfter flera stora frågor: om naturresursernas ändlighet, landsbygdens utarmning och om en era då designbranschen måste tänka om och tänka nytt.
Media use
ELIAS BÅTH – DÖD MARK Från Smedjebackens masugnar till Kirunas gruvor har jag utforskat några av Sveriges mest energikrävande industrier och deras restmaterial. Av slagg (den oönskade produkten) och stål (den önskade produkten) blir bordet ett diagram som pekar på problematiken. Elias Båth @eliasbath Juryns motivering Är slagg det nya svarta? Död mark tar oss med på en resa långt ner i urberget och lyfter flera stora frågor: om naturresursernas ändlighet, landsbygdens utarmning och om en era då designbranschen måste tänka om och tänka nytt.
Media use