2009-01-13 10:00Pressmeddelande

VILLA EDSTRAND 22 januari-5 april 2009

Sigurd Lewerentz var en av de tongivande arkitekterna bakom Stockholmsutställningen 1930. Lewerentz formgav även fönster och dörrpartier i rostfritt stål vilka tillverkades av Malmöföretaget Bröderna Edstrand AB. 1933 gav ägaren Knut och hustrun Oda Edstrand arkitekt Lewerentz i uppdrag att rita ett sommarhus i Falsterbo där närheten till golfbanan hade stor betydelse.

Efter omfattande korrespondens mellan beställare och arkitekt, fler än tio olika varianter diskuterades, stod sommarvillan klar 1937. Fasad- och planutformning styrdes naturligtvis av familjens önskemål om kontakt med golfbanan och havsutsikten. Från de första skissernas enkla kubiska byggnad utvecklades villan till en exklusiv sommarbostad både för representation och familjeliv.

Utställningen visar delar av den fyra år långa processen och innehåller utöver skisser och brev även fotografier och ett antal modeller. I samband med utställningen har det producerats en katalog med en analyserande text av professor Wilfried Wang. Han beskriver samarbetet mellan arkitekten och beställarna och förhållandet till platsen.

PRESSVISNING
Tisdag 27 januari kl. 11.30 med lunch kl 12.00
O.S.A. 23 januari till press@arkitekturmuseet.se

OBS! Sverre Fehn utställningens pressvisning startar kl. 11.00 den 27 jan.

FÖRELÄSNING
Torsdag 5 februari kl. 17:30 Hörsalen/Arkitekturmuseet
Professor Wang föreläser om beställningsprocessen kring Villa Edstrand.
Föreläsningen hålls på engelska.

ÖVRIGT
Fotografier och övrig information: www.arkitekturmuseet.se/pressrum
Användarnamn: media Lösenord: media
För mer information maila: lisen.garback@arkitekturmuseet.se