2008-01-29 15:46Pressmeddelande

Pressinbjudan: Alvar Aalto — Träets dimensioner

Ett av flera teman på Arkitekturmuseet 2008 är nordisk arkitektur som inleds med följande utställning:

Alvar Aalto — Träets dimensioner
6 februari — 30 mars 2008

Utställningen belyser träets betydelse i Aaltos arkitektur. Det är en vandringsutställning producerad av Alvar Aalto Stiftelsen/Alvar Aalto–museet som turnerar de nordiska länderna under 2008–2009.

I den finländske arkitekten Alvar Aaltos (1898–1976) arkitektur har träet en framträdande roll såväl som material som symboliskt. I sin arkitektur betonade han i olika sammanhang träets speciella egenskaper som levande material, dess relation till människan och naturen. Träets formbarhet, behagliga känsla, värme och de många möjligheterna till ytbehandling var viktiga för Aalto. Som motvikt till den rationella stål och betongarkitekturen framhäver Aaltos arkitektur de mjuka och naturnära värderingarna; att i all planering beakta människan. Träet har också en mytisk karaktär: det är en symbol för tillväxt och en källa till en mångfald av former.

Med hjälp av material, konstruktioner, rytm, detaljer och formförändringar presenterar utställningen Aaltos förhållande till tradition, innovation och natur. I utställningen finns fotografier och ritningar som visar hur Alvar Aalto har använt trä i sina verk, allt från lekstugan vid Villa Flora i Alajärvi på 1920-talet till Nordens hus i Reykjavik i slutet av 1960-talet. Miniatyrmodellerna visar speciellt Villa Kokkonen i Järvenpää från 1960-talet och Skogspaviljongen i Lappo från år 1938. I Stockholm visas även originalmodeller från Aaltos arkitektbyrå ur Alvar Aalto-museets samlingar.

Alvar Aalto — Träets dimensioner turnerar i de nordiska länderna under 2008 och 2009. Utställningen arrangeras av Alvar Aalto Stiftelsen/Alvar Aalto-museet. Utställningsarkitekt är arkitektbyrån Davidsson AB.
Utställningen har fått stöd av Nordiska kulturfonden och Jyväskylä stad.

PRESSVISNING
Den 6 feb. öppnar dessutom ”Don´t forget to play” Artek på museet och pressvisning för dessa två utställningar kommer att hållas samtidigt.

DAG onsdag 6 feb
TID kl 11.00 Träets dimensioner
kl 11:30 ”Don´t forget to play”
(För mer info. se separat pressbrev på hemsidan)