På halvdagskonferensen ArkDes Talks: Cykel får du ta del av de senaste projekten för mer hållbara och cykelvänliga städer. Konferensen ger dig en inblick i några av de mest aktuella projekten, både nationellt och internationellt. En dag för kunskapsutbyte, nätverkande och inspiration för dig som jobbar med stadsutveckling, trafikplanering, design, hållbarhet och cykelfrågor.
Deltagare
”Grünes Netz” handlar inte om att förbjuda biltrafik, utan om att skapa en stad där man inte behöver bil, säger Susanne Metz.
Fredrik Gertten – Filmare och journalist
Med filmerna Bananas!* och Big Boys Gone Bananas !* gick han till attack mot en av världens största bananproducenter. Nu har turen kommit till slaget om gaturummet och den mäktiga billobbyn. I filmen Bike vs Cars (klar under 2015) speglar Fredrik Gertten den urbana cykelvågen – och de makter som kämpar emot den. Hör honom prata om sina resor världen över och ta del av hans unika inblick i de mekanismer som driver på och motarbetar den globala cykelvågen.
”Om svenska städer ska bli mer cykelvänliga måste politikerna våga ta plats från bilarna. Idag suger bilarna ett enormt antal kvadratmeter och lämnar väldigt lite till andra”, säger Fredrik Gertten.
Iréne Stewart Claesson – industridesigner och designstrateg, CEO, Lots
När Köpenhamn skulle ta fram ett nytt system för lånecyklar vann Göteborgsbaserade Lots Design med konceptet OpenBike, ett revolutionerande ”flytande” lånecykelsystem som utgår från människors rörelse i staden och inte är knutet till fasta stationer. Via Openbike-appen och integrerad teknik i cykeln är det enkelt för såväl pendlare som turister att söka, boka, låsa upp, låsa och betala för cykel när och var man än behöver den. Hör Iréne Stewart Claesson berätta om hur OpenBike-systemet kom till, hur det svarar mot Köpenhamns mål att nå 50% pendling med cykel 2015 – och vad som hänt efter vinsten i Köpenhamn.
”Vi vann av tre skäl: dels analyserade vi människors behov och deras rörelser i staden, dels hittade vi på ett helt nytt sätt att förbättra en redan existerande service – och till sist skapade vi ett system som skulle bli unikt för Köpenhamn och placera dem på den internationella cykelstadstoppen”, säger Iréne Stewart Claesson.
´Paul Lavelle, chefsplanerare cykel, Transport of London
I London talar man om en cykelrevolution. Till år 2026 är målet att öka antalet resor som görs med cykel med 400 procent. En omställning som kräver innovation och investeringar utöver det vanliga. Ett nytt lånecykelsystem, så kallade ”super highways” för cyklar och satsningar i Londons ytterområden för att öka cyklingen är några av åtgärderna.
Paul Lavelle är chefsplanerare på Transport of London där han bland annat ansvarat för London Cycling Design Standards, som syftar till designa trafiklösningar som ökar säkerheten, tillgängligheten och gör cykeln till ett attraktivt transportmedel. Hör honom berätta om Londons ambitiösa cykelplan.
I panelen
Per Ankersjö –Stadsmiljöborgarråd i Stockholms stad och ordförande för Centerpartiet i Stockholm
Representant från Miljöpartiet.
Moderator - Mark Isitt. Mark Isitt är journalist och författare uppvuxen på ön Marstrand. Mark har skrivit om arkitektur och design sedan slutet av 80-talet för både svenska och internationella tidskrifter. Han var tidigare chefredaktör och ansvarig utgivare för den nordiska kvartalstidskriften Forum AID (1999–2007) och skriver idag huvudsakligen för Göteborgs-Posten.
Konferensen tid meddelas inom kort.
Anmälan och intervjuförfrågningar:
Maria Östman, maria.ostman@arkdes.se, tel: 073-273 36 00.
Museientré:
Exercisplan 4
Skeppsholmen
Stockholm
Arkitekturmuseet delar entré med Moderna Museet.
Karta
Öppettider
Utställningar:
Tis 10-20
Ons-sön 10-18
Bibliotek:
Tis-tors 13-17
Fre 13-16
Forskarexpedition:
Tis-tors 13-17
Fre stängt