ERIKA GEIGER OHLIN – UNCANNY TRACES
Av läderspill från möbelindustrin har jag format objekt. En gång var det hud på ett levande djur – hur värdesätter vi det som material? Genom min designmetod, dubbel negativet, tar jag vara på spillet samt väcker tankar om förbrukning och konsumtion.

Juryns motivering
I stället för att anpassa kokroppen efter möbeln gör Uncanny Traces tvärtom och synliggör det osynliggjorda, spillet som annars lämnas på garverigolvet. Det tvingar fram ett särskilt formspråk, och en oanad sittvänlighet: här sitter man skönt i kossans famn.

Ung Svensk Form 2020.jpg

ERIKA GEIGER OHLIN – UNCANNY TRACES Av läderspill från möbelindustrin har jag format objekt. En gång var det hud på ett levande djur – hur värdesätter vi det som material? Genom min designmetod, dubbel negativet, tar jag vara på spillet samt väcker tankar om förbrukning och konsumtion. Juryns motivering I stället för att anpassa kokroppen efter möbeln gör Uncanny Traces tvärtom och synliggör det osynliggjorda, spillet som annars lämnas på garverigolvet. Det tvingar fram ett särskilt formspråk, och en oanad sittvänlighet: här sitter man skönt i kossans famn.
Filtyp:jpeg
Licens:Media use
Storlek:3166kb