Ny utställning:
Yarny, Medusa och en elefant: Hantverket bakom svensk speldesign
5 juli – 25 augusti
Boxen, ArkDes. Fri entré.
Data- och tv-spel finns överallt. Men vad vet du egentligen om de kreativa världarna bakom skärmarna? I utställningen Yarny, Medusa och en elefant: Hantverket bakom svensk speldesign får besökaren uppleva det dolda hantverket bakom svensk speldesign genom aldrig tidigare visade skissböcker, illustrationer, prototyper och skulpturer. Möt talangfulla formgivare inom ett av Sveriges mest betydelsefulla konstnärliga fält.
Syftet med utställningen är att visa besökarna det hantverkskunnande som spelkreatörerna står för, och öppna upp ögonen för den kreativa process som ligger bakom när en högtflygande idé utvecklas till ett banbrytande spel.
- ArkDes vill bredda synen på vad design är. Spelvärlden är ett av de mest kreativa designområdena just nu, och ett fält där Sverige ligger i framkant internationellt. Vi vill erbjuda publiken en inblick i den skapandeprocess som ligger bakom några av de främsta svenska spelsuccéerna. Vi är så glada över samarbetet med Illustratörcentrum och vi ser fram emot att tillsammans lyfta detta konstnärliga fält, säger Kieran Long, överintendent på ArkDes.
Illustratörcentrum är Sveriges största förmedlare av illustratörer, grafiska formgivare, animatörer, speldesigners och serieskapare.
- Vi hoppas att besökare i alla åldrar får aha-upplevelser och inspiration till att på egen hand experimentera vidare framför och bakom skärmen. Det är en unik spelutställning som lyfter fram det visuella berättandet och som förmedlare av illustratörer, animatörer och designers är vi naturligtvis stolta över att visa upp det konstnärliga arbete som kreatören står bakom i en ny utställning på ArkDes, säger Caroline Agné, Verksamhetschef, Illustratörcentrum (IC).
Studior
Avalanche Studios
Coldwood Interactive
Landfall Games
Might and Delight
Neat Corporation
Utställningen är ett samarbete mellan Illustratörcentrum och ArkDes med stöd från Stockholm stad och Region Stockholm.
Utställningskurator: James Taylor-Foster
Medkurator: Sofia Östlund
Initiativtagare: Caroline Agné (verksamhetchef, Illustratörcentrum och Josefine Engström (f.d. ordförande, Illustratörcentrum)
Grafisk identitet: Studio Reko.
ENG: Scene from ‘Rage 2’ (2019). Rage 2 © 2019 Bethesda Softworks LLC, a ZeniMax Media Company. Rage is a trademark of Bethesda Softworks LLC. Developed in association with Avalanche Studios. SV: Scen från ‘Rage 2’ (2019). Rage 2 © 2019 Bethesda Softworks LLC, a ZeniMax Media Company. Rage is a trademark of Bethesda Softworks LLC. Developed in association with Avalanche Studios.
ENG: Concept art of the ‘Hirschfelden Reserve Centre’ (2015) by Peter Johansson. theHunter: Call of the Wild™ © 2017 Expansive Worlds AB, an Avalanche Studios division. theHunter: Call of the Wild is a trademark of Expansive Worlds AB. Developed by Expansive Worlds. SV: Konceptkonst av ‘Hirschfelden Reserve Centre’ (2015) av Peter Johansson. theHunter: Call of the Wild™ © 2017 Expansive Worlds AB, an Avalanche Studios division. theHunter: Call of the Wild is a trademark of Expansive Worlds AB. Developed by Expansive Worlds.
ENG: Level Overview from ‘Budget Cuts’. © 2018 Neat Corporation SV: Nivåöversikt från ‘Budget Cuts’. © 2018 Neat Corporation
ENG: Scene from ‘Budget Cuts’. © 2018 Neat Corporation SV: Scen från ’Budget Cuts’. © 2018 Neat Corporation
ENG: Concept art for ‘Shelter 3’ titled ‘The Herd Seen From Above’ by Emma Richey. © 2019 Might and Delight SV: Konceptkonst för ‘Shelter 3’ med titeln ‘The Herd Seen From Above’ av Emma Richey. © 2019 Might and Delight
ENG: ‘Elephant and Calf Design’ for ‘Shelter 3’ by Emma Richey. © 2019 Might and Delight SV: ‘Elephant and Calf Design’ för ‘Shelter 3’ av Emma Richey. © 2019 Might and Delight
ENG: Concept sketch for ‘Unravel’ titled ‘The Sea’ by Dick Adolfsson. © 2014 Coldwood Interactive. Unravel™ © 2016 Electronic Arts SV: Konceptskiss för ’Unravel’ med titeln ’The Sea’ av Dick Adolfsson. © 2014 Coldwood Interactive. Unravel™ © 2016 Electronic Arts
ENG: Photography of Yarny för ‘Unravel’ by Martin Sahlin. © 2014 Coldwood Interactive. Unravel™ © 2016 Electronic Arts SV: Fotografi av Yarny för 'Unravel’ av Martin Sahlin. © 2014 Coldwood Interactive. Unravel™ © 2016 Electronic Arts
ENG: Photograph of Yarny for ‘Unravel’ by Martin Sahlin. © 2014 Coldwood Interactive. Unravel™ © 2016 Electronic Arts SV: Fotografi av Yarny för ’Unravel’ av Martin Sahlin. © 2014 Coldwood Interactive. Unravel™ © 2016 Electronic Arts
ENG: Concept sketch for ‘Unravel’ titled ‘Berry Mire Water Puzzle’ by Dick Adolfsson. © 2014 Coldwood Interactive. Unravel™ © 2016 Electronic Arts SV: Konceptskiss för Unravel med titeln "Berry Mire Water Puzzle" (2014) av Dick Adolfsson. © 2014 Coldwood Interactive. Unravel™ © 2016 Electronic Arts
EN: Scene from ‘Totally Accurate Battle Simulator’ titled ‘Stone Thrower’ by Pontus Ullbors. © 2019 Landfall Games SV: Scen ur ‘Totally Accurate Battle Simulator’ med titeln ‘Stone Thrower’ av Pontus Ullbors. © 2019 Landfall Games
ENG: Concept art for ‘Shelter 3’ titled ‘The Herd Seen From Above’ by Emma Richey. © 2019 Might and Delight SV: Konceptkonst för ‘Shelter 3’ med titeln ‘The Herd Seen From Above’ av Emma Richey. © 2019 Might and Delight
EN: Environment for the Medieval Faction in ‘Totally Accurate Battle Simulator’ titled ‘Medieval Lvl 1’ by Johan Lund. © 2019 Landfall Games SV: Miljö för den medeltida falangen i ’Totally Accurate Battle Simulator’ med titeln ’Medieval Lvl 1’ av Johan Lund. © 2019 Landfall Games
EN: Scene from ‘Totally Accurate Battle Simulator’ titled ‘Stone Thrower’ by Pontus Ullbors. © 2019 Landfall Games SV: Scen ur ‘Totally Accurate Battle Simulator’ med titeln ‘Stone Thrower’ av Pontus Ullbors. © 2019 Landfall Games
ENG: Scene from ‘Unravel’ titled ‘Watch the Waves’ (2015), by Martin Sahlin for Coldwood Interactive. Unravel™ © 2016 Electronic Arts SV: Scen ur ‘Unravel’ med titeln ‘Watch the Waves’ (2015), av Martin Sahlin för Coldwood Interactive. Unravel™ © 2016 Electronic Arts
Scenic view from theHunter: Call of the Wild of the fictional reserve Layton Lake District (2017) by Expansive Worlds for Avalanche Studios. theHunter: Call of the Wild™ © 2017 Expansive Worlds AB, an Avalanche Studios division. theHunter: Call of the Wild is a trademark of Expansive Worlds AB. Developed by Expansive Worlds. Scen ur theHunter: Call of the Wild av det fiktiva reservatet Layton Lake District (2017) av Expansive Worlds för Avalanche Studios. theHunter: Call of the Wild™ © 2017 Expansive Worlds AB, an Avalanche Studios division. theHunter: Call of the Wild is a trademark of Expansive Worlds AB. Developed by Expansive Worlds.
Yarny, Medusa och en elefant- Hantverket bakom svensk speldesign. Cred- Viktoria GarvareYarny, Medusa och en elefant- Hantverket bakom svensk speldesign.
Cred- Viktoria Garvare
Yarny, Medusa och en elefant- Hantverket bakom svensk speldesign.
Cred- Viktoria Garvare
ArkDes är Sveriges nationella centrum för arkitektur och design. Vi är ett museum, ett kunskapscenter och en arena för debatt och diskussion om framtidens arkitektur och design.